Dasar Kebudayaan Kebangsaan. Bagaimana Pelaksanaanya? Oleh A.F.Yassin
Mantan Ketua Satu GAPENA, Tan Sri ISmail Hussein banyak kali bercakap tentang perlunya dasar kebudayaan kebangsaan diseragamkan, namun bagaimana hasilnya setakat ini?
Sejumlah 85 pertubuhan, termasuk 22 anggota kerabat Gapena, diwakili
dalam Kongres Kebudayaan Rumpun Melayu yang diadakan selama tiga hari di Johor
Bahru, mulai 10 September 2004 lalu. Kongres dianjurkan oleh Kerajaan Negeri
Johor dengan kerjasama Gabungan Persatuan Penulis Nasional (Gapena). Yang hadir
350 orang, jumlah yang dicatatkan dalam
resolusi kongres di akhir persidangan. Hampir 99% wakil terdiri daripada
orang Melayu dan kaum Bumiputera dari Sabah dan Sarawak. Ada pula perwakilan
dari Riau, Thailand dan Singapura. Brunei tidak menghantar wakil. Riau
menghantar paling banyak anggota dan difahamkan terdiri daripada golongan
budayawan elit pilihan.
Riau turut membawa kumpulan Orkestra Bandar Beserai seramai 28 orang
anggota yang menyerikan malam perasmian dengan menghidangkan simfoni harmonis
lagu-lagu tradisi Melayu, termasuk lagu “Tanjung Puteri” dan “Pak Ngah Balik”.
Rombongan dipimpin Gabenor Riau, HM Rusli Zainal ME yang pada saat-saat akhir
terpaksa mewakilkan pimpinan kepada Setiausaha Kerajaannya (sekwilda).
Melihat pada namanya, Kongres ini berbincang tentang kebudayaan rumpun
Melayu di Alam Melayu. Tetapi sepanjang tiga hari perbincangan malah lebih
terpusat kepada Dasar Kebudayaan Kebangsaan Negara Malaysia. Bak kata seorang
peserta Riau, “Saya sedikit terasing kerana persoalan lebih bersifat lokal.
Bagaimanapun jua, saya senang kerana paling-paling saya sempat menyelami
resah-gelisah saudara-saudara kita di sini.”
Pada satu ketika seorang dua peserta Riau sempat memberikan
pandangannya bagaimana sebaiknya persoalan kebudayaan kebangsaan di Malaysia
“bisa ditangani.” Misalnya, Tenas Effendy, budayawan yang dianggap Riau sebagai
“ensaiklopedia hidup” secara tersirat mahu nilai-nilai luhur yang terdapat
dalam tamaddun Melayu disebar-luaskan, terutama di kalangan belia atau generasi
muda. Katanya, “Ini caranya mengekalkan jati diri Melayu dan Kemelayuan di
merata negara, Penyebarluasan ini amat mendesak dan tidak dilengah-lengahkan
kerana tidak mustahil dalam era yang serba terdedah ini arus intervensi budaya
luar yang buruk akan terus merasuki
Dunia Melayu Dunia Islam.”
Al-Azhar, cendekiawan Melayu Riau, juga seorang pensyarah salah sebuah
universiti terbuka di Pekan Baru, mahu orang Melayu yang jati dirinya kini
telah banyak terhakis “dsuntik dengan virus kemelayuan, terutama mereka dari
kalangan saintis dan teknokrat.” Seperti katanya golongan ini, akibat bidang
profesionnya sudah hampir “menglobal” cara berfikirnya dan bagi mereka nilai
Melayu tidak lagi penting. Azhar menyalahkan politik sehingga mengakibatkan
“runtuhnya ketuanan Melayu dan budayanya.” Katanya, “Dan kami di Riau pun
sedang berdepan dengan cabaran untuk mengembalikan semula nilai dan ketuanan
itu melalui apa yang kami sebut Destinasi Riau 2020. Jika di Malaysia ada
Wawasan 2020, kita juga ada Visi 2020 seperti yang terungkap dalam Destinasi
Riau itu.”
Cuma bezanya Wawasan 2020 di Malaysia menjurus kepada menjadikan
Malaysia negara maju manakala Visi 2020 Riau bermatlamatkan penemuan semula
nilai dan jati diri kemelayuan warganya. Sememangnya Riau itu daerah
kesinambungan kesultanan Melayu yang asalnya berpusat di Melaka. Kata Azhar
lagi, “Sebenarnya Riau merupakan kawasan terdepan Alam Melayu yang meliputi
Sumatera Barat, Jambi dan Sumatera Selatan di wilayah kami.” Maksud kata Azhar,
Riau bertanggung jawab menemukan semula tamadun Melayu itu melaui apa yang
disebutnya cultural recovery.
Makna tersirat daripada hujah Azhar ialah Malaysia dan bahagian alam
Melayu di sebelah timur dan utara perlu pula memainkan peranannya menemukan
semula tamadun itu.Lebih-lebih lagi Malaysia yang dianggap seorang wakil dari
Satun, Thailand selatan, sebagai negara induk orang Melayu seluruh dunia. Wakil
Satun itu bagaimanapun berkata, “Sebagai induk bangsa Melayu saya kecewa bila
Malaysia masih juga menggalakkan penggunaan bahasa Inggeris secara meluas.”
Demikianlah, dalam kongres tiga hari itu, status bahasa Melayu di
negara ini dijadikan sasaran utama perbincangan. Malah menurut pemerhati budaya
masalah bahasa kebangsaan menjadi salah satu sebab utama kongres kebudyaan
rumpun Melayu diadakan. Hal ini disokong oleh Resolusi sembilan perkara yang
dikeluarkan pada akhir sidang. Misalnya, Perkara 4, Rumusan, jelas menyebut
dasar-dasar kebangsaan mengenai kenegaraan, bahasa, kebudayaan, pendidikan dan
ekonomi sebagai dasar-dasar utama yang mesti dipertegas pelaksanaannya dan
tidak boleh dirombak sewenang-wenangnya. Perkara 5 lebih merinci, iaitu mahukan
bahasa Melayu diperkasa sebagai media pengajaran ilmu di semua peringkat
pendidikan dan pengajian, dan juga dalam pentadbiran, pengurusan serta
komunikasi.
Resolusi sembilan perkara yang dipersetujui sebulat suara oleh Kongres
meliputi semua aspek nilai dan ketuanan Melayu yang sebenarnya sudah termeterai
dalam Dasar Kebudayaan Kebangsaan. Ramai kalangan peserta berpendapat andainya
dasar kebudayaan itu dilaksanakan sepenuhnya sejak ia digubal pada tahun 1971,
kongres rumpun Melayu ini tidak perlu diadakan. Datuk Hassan Ahmad, Pengarah
Eksekutif Yayasan Karyawan, juga mantan Ketua Pengarah Dewan Bahasa dan Pustaka
sampai bertanya, “Setakat manakah seluruh system negara dalam semua bidang,
baik pendidikan, baik dasar komunikasi negara, baik acuan pembangunan ekonomi
dan social negara – bersepadu untuk
memajukan negara ini berdasarkan nilai-nilai kebudayaan kebangsaan itu?”
Suasana dewan sentiasa panas dan tegang
sepanjang perbincangan setiap sesi. Ia bertambah panas ketika Hassan
berkata, “Mereka (pemimpin besar Melayu) menuduh orang Melayu yang cuba
memperjuang kedudukan Bahasa Melayu sebagai fanatik dan cauvinis bahasa,
padahala bahasa Melayu adalah bahasa kebangsaan dan bahasa rasmi negara. Ini
dasar negara, dasar kerajaan yang termaktub dalam Perlembagaan dan Akta Bahasa Kebangsaan
1967/68.”
Menurut Hassan, beberapa hari yang lepas “Saya mendengar cerita, dalam
satu perjumpaan elit Melayu yang diminta oleh Perdana Menteri untuk memikirkan
masalah negara dan mengemukakan cadangan kepadanya, satu kumpulan Melayu dari
golongan korporat (ada daripada mereka yang pernah menjadi pegawai tinggi
kerajaan menjaga hal ehwal pendidikan negara) mencadangkan supaya bahasa Melayu
digantikan sahaja dengan bahasa Inggeris, segala iklan dalam bahasa Melayu di
TV dan di tempat-tempat awam, dihapuskan dan digantikan sahaja dengan iklan
dalam bahasa Inggeris, dan pejuang bahasa Melayu jangan dipedulikan. Mereka ini
saya anggap fanatik bahasa Inggeris, kalau tidak pun bangsa Melayu sesat, atau
mangsa penjajahan bahasa Inggeris.”
Maka terlihat seperti ada dua golongan yang wujud hari ini, iaitu
golongan yang fanatik bahasa Inggeris yang terdiri dari kalangan elit Melayu
dan golongan yang fanatik bahasa Melayu yang terdiri dari kalangan pejuang
bahasa Melayu. Yang membimbangkan ialah kedua-dua golongan yang fanatik ini
terdiri daripada orang Melayu sendiri. Seperti komen seorang peserta dari
Singapura, “Nampaknya kamu orang Melayu di Malaysia tidak boleh bersatu dalam
soal bahasa. Apa sudah jadi?” Peserta itu memberi komennya setelah mendengar ucapan
alu-aluan Ketua Satu Gapena, Tan Sri Ismail Hussein di majlis perasmian Kongres
di auditorium RTM Jumaat malam. Dalam ucapannya, antara lain Ismail mengakui
bahawa tugas utama negara dan kaum politik adalah untuk menjaga kesejahteraan,
ekonomi dan teknologi warganya kerana itu adalah asas segala-galanya.
Namun katanya, “kita tentu susah memahami apabila ada sebahagian kaum
politik yang seolah-olah menganggap bahasawan dan budayawannya sebagai
tokoh-tokoh yang menghalang pembangunan dan kemodenan, apalagi untuk
menghinanya di depan mata umum.Penghinaan terhadap penjaga-penjaga warisan ini,
tentulah merupakan satu macam pengkhianatan terhadap sejarah dan tamaddun.
Demikain keyakinan kami dalam Gapena.” Suasana hangat dan resah-gelisah hampir
setiap 350 anggota perwakilan seperti memberi pentunjuk bahawa bukan Gapena dan
kerabat-kerabatnya sahaja yang prihatin terhadap dasar kebudayaan kebangsaan
yang telah “diperlekeh”.
Kongres tiga hari itu membariskan tokoh-tokoh ternama dalam bidang
pendidikan dan kebudayaan dari dalam dan luar negeri sebagai pembentang kertas
kerja. Antaranya Prof. Dato’ Abu Bakar Hamid, Dr. Alias Mohammad, Dato’ Seri
Abdul Rahman Maidin, Dr. Khairul Azmi Mohammad, Prof. Dato’ Dr Zainal Keling,
Prof. Dr. Azizan Baharuddin, Prof. Dr Abdullah Hassan, Dato’ Dr. Hassan Ahmad
dan Prof. Dato’ Dr Shamsul Amri Baharuddin. Dari Riau didatangkan Tengku
Nasaruddin Effendy (Pak Tenas Effendy) dan Prof. Dr al-Azhar.
Dari Singapura ada pula Djamal Tukimin dan Abd. Rahman Daud. Singapura
turut membentangkan kertas kerja melalui wakilnya Prof. Madya Shaharuddin
Maaruf dari National University of Singapura. Turut kelihatan ahli politik
veteran Dato’ Mohd Yusof Latiff dari Pulau Pinang, Dato’ Haji Jumaat Mohd Noor
dan Dato’ Omar Hashim dari Persatuan Sejarah Malaysia, Dato’ Yazid Othman dari
Persatuan Wartawan Melayu Malaysia dan Ahmad Azam Abdul Rahman, presdien
Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM).
Dato’ Seri Abdul Rahman Maidin, selaku pengerusi sesi terakhir Kongres mengingatkan Kongres
tentang ekuiti Melayu sejak Dasar Ekonomi Baru diwujudkan pada tahun 1970.
Menurutnya, ekuiti pegangan Melayu di Malaysia “hari ini ialah 18% berbanding
30% yang dijangkakan. 16% daripadanya adalah ekuiti dalam pegangan
syarikat-syarikat yang dikaitkan dengan kerajaan (Government-linked companies).
Jadi ekuiti Melayu dan bumiputera sebenarnya hanyalah 2%.”
Mesej tersirat Abdul Rahman ini amat jelas bahawa di samping dilanda
“ribut” kemelut budayanya, orang Melayu juga sedang terkapai-kapau membangun
ekonominya. Sehingga dengan demikian timbul persoalan, yang mana satu yang
hendak didahulukan, meningkatkan upaya ekonomi dan membiarkan kebudayaan
kebangsaan yang berteraskan budaya Melayu diperlekeh atau memperjuang
pelaksanaan dasar kebudayaan secara total dan membiarkan status ekonomi orang
Melayu pada tahap minimal. Ends.
A.F.Yassin
17 September 2004.
No comments:
Post a Comment