WELCOME TO THE BORDERLESS WORLD OF POSSIBLITIES!

How about sharing your slants and perspectives - left, right, up above or down below!?

Sunday 22 March 2009

MELAYU - UMNO - MELAYU - HELO!


Dato' Ali Rustam: Calon Timbalan Presiden UMNO yang dihalang bertanding pada saat-saat akhir.

MELAYU – UMNO – MELAYU – HELO…!

Dua hari lagi bermulalah perhimpunan agung UMNO dan perebutan jawatan dalam parti itu untuk tiga tahun akan datang. Dato’ Seri Abdullah Ahmad Badawi, selaku Presiden Parti akan melapskan jawatannya kepada Timbalan Presiden Dato’ Seri Najib Tun Razak. Rakyat yang menamakan dirinya Melayu umumnya menunggu siapa bakal keluar sebagai barisan pemimpin UMNO yang baru. Para calon yang mempunyai aspirasi telah sampai ke penghujung jalan.

Di penghujung jalan inilah berlaku peristiwa yang paling mengejutkan. Calon Timbalan Presiden Dato’ Ali Rustam dihalang bertanding. Nasib malang buat Ali kerana pada saat-saat akhir, beliau didapati bersalah melanggar etika pemilihan Parti. Maka tinggallah Tan Sri Muhyiddin Yassin dan Tan Sri Muhamad Mohd Taib menruskan pertandingan. Kedua-duanya dianggap bersih dan dilihat bersih untuk meneruskan pertandingan. Siapa akan keluar sebagai pemenang dalam perebutan dua penjuru ini bagi merebut kerusi idaman setiap yang menganggotai UMNO akan terjawab 26 Mac ini.

Pelbagai desas-desus dan khabar burung kita dengar. Yang paling baru adalah dikatakan ada pemimpin di luar UMNO yang turut terlibat menentukan percaturan politik UMNO. Ada yang kata ada calon untuk jawatan Timbalan Presiden pun berkang - kalikong dengan pemimpin di luar UMNO. Dan yang paling menariknya pemimpin di luar UMNO ini menyokong terang-terangan calon Timbalan Presiden yang satu ini, iaitu Muhyiddin.

Tak kisahlah siapa yang akan keluar sebagai Timbala Presiden. Yang pasti atau yang Insya Allah Abdullah akan meninggalkan teraju kepimpinan. Najib akan mengambil alih. Seprti ikrar Najib, beliau akan lakukan perubahan dan reformasi. Beliau mahu barisan muda dan pelapis mengambil alih pimpinan. Jika diterjemahkan lebih lanjut, kehendak Najib ini membawa erti Najib tidak mahu pemimpin lama masih bercekol di barisan pemimpin barunya. Beliau tak mahu jika masih ada orang lama memimpin parti. Mungkin Najib mahukan “a clean break”, baru dalam serba-serbinya. Kalau pun ada tengkorak dalam almari biarkan ia bersemadi dalam almari. Tak perlu diheret keluar.

Agaknyalah! Lagi pun ramai yang kata tengkorak-tengkoak dalam almari ini lebih merupakan persepsi atau cakap-cakap orang dibandingkan realitinya. Alhamdulillah, jika itu yang betul. Apapun jua, orang yang paling gembira melihat teraju kepemimpinan UMNO selepas 28 Mac nanti ialah bekas Presiden, Tun Mahathir Mohamad. Beliau kelihatanya tidak menyenangi “apa sahaja yang dikaitkan dengan Presiden yang bakal bersara, Abdullah. Sebuah dunia tahu Tun Mahathir tidak menyenangi Abdullah. Tidak usahlah kita perpanjang hubungan saling bertentangan antara kedua-dua tokoh ini. Biarlah sejarah menentukan siapa sebenarnya yang selama ini berusaha menentukan kelangsungan (survival) orang Melayu, khusunya UMNO. Oleh kerana kedua-dua pemimpin ini masih bernafas, biarkanlah ia terus-terusan berhubungan begitu.

Hanya yang tidak manisnya, apabila dua tokoh bertelagah dalam persepsi dan pandangan yang menjadi mangsa adalah ahli-ahli UMNO dan orang Melayu di akar umbi. Telah banyak cakap-cakap tentang teori konspirasi, saling mahu menjatuhkan dan saling mahu menyingkirkan dalam kalangan orang Melayu. Dan cerita teori konspirasi, jatuh-menjatuh dan singkir-menyngkirkan ini bukan pula cerita baru. Ia adalah tradisi yang telah menapak sejak Kesultanan Melayu Melaka lagi, Kesultanan Johor, malah Kesultanan yang masih wujud sekarang ini di setiap negeri beraja di Malaysia.

Cerita paling antik pernah kita baca dan dengar ialah riwayat pembesar Mendaliar dan Si Kitol pada zaman Kesultanan Melaka. Kolumnis Adam Kadir (sekarang Taun Sri), pernah menulis dalam kolumnya di majalah Dewan Masyarakat tahun 1970an dahulu cerita Mendaliar dan Si Kitol ini, sehingga mengundang reaksi pelbagai pihak. Malah belum lama ini pun kita dengar Raja dan Sultan di Malaysia dikaitkan pula dengan “kes imuniti” yang membuatkan mereka terikat melalui Perlembagaan.

Cerita UMNO 24-28 Mac ini hampir sampai ke peringkat menakjubkan apabila rata-rata ahli-ahli UMNO dikatakan telah mula dan mudah lupa dan mula mencari petunjuk di luar parti. Kita lihat sahaja pemilihan jawatan dalam UMNO kali ini. Banyak yang mencari tip atau tunjuk arah daripada bekas Presiden yang telah tidak lagi menjadi ahli UMNO. Tetapi fakir punya fakir apa pula yang hendak membuat kita takjub. Sedangkan setiap yang berhajat hendak mencuba nasib pun baik dulu baik sekarang, telah lama berjinak-jinak dengan bomoh, dukun dan pawang. Politik wang jangan sebutlah. Dah berbuih mulut orang dok kata tetapi keihatannya kegiatan ini masih berterusan juga. Buktinya, rakyat tengah sibuk memperkatakan Ali dan Khairy Jamaluddin, umpamanya.

Ada pula yang kata bukankah cerita UMNO ini akan menjadi lebih menarik jika ketua pembangkang Dato’ Seri Anwar Ibrahim turut melibatkan diri dalam percaturan merebut jawatan dalam pertandingan UMNO ini, seperti halnya Mahathir. Barangkali pula, perebutan jawatan dan telah ditingkat menjadi perang proksi antara dua pemimpin besar yang berada di luar UMNO ini. Mahathir dan Anwar akan mempertaruhkan kedua-dua kuda masing-masing. Agaknya siapalah kuda Mahathir dan siapa pula kuda Anwar.

Walaupun Najib menang tanpa bertanding dan Abdullah tak bertanding dan tak menang, tetapi kedua-dua pemimpin ini barang tentu menjadi rebutan dua pemimpin di luar UMNO ini.

Hanya bezanya Mahathir dijemput menjadi pemerhati dalam Perhimpunan ini manakala Anwar tidak dijemput. Yang kita tahu Anwar dan Abdullah pernah bertemu di Hulu Langat ketika merayakan Maulud Nabi baru-baru ini.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

FAMILY BLOGS

Special Interview Session with Malaysian Personalities, 2007

Special Interview Session with Malaysian Personalities, 2007
With Tan Sri Dol Ramli, Ex-Director General (RTM) at his residence, Bukit Ampang, KL..

Interview Session with Malaysian Personalities, 2007

Interview Session with Malaysian Personalities, 2007
Sharing a light moment with Tun salleh Abbas at his residence in Kuala Lumpur.

RTM MALAY LANGUAGE ACTION COMMITTEE 1983

RTM MALAY LANGUAGE ACTION COMMITTEE 1983
Dato' Dr. Firdaus Abdullah chairing the session, with Dr. Sulaiman Masri (extreme right) and Haji Jajuli Abd. Rahman (second from right).