WELCOME TO THE BORDERLESS WORLD OF POSSIBLITIES!

How about sharing your slants and perspectives - left, right, up above or down below!?

Friday 31 December 2010

KENAPA MALINGSIA??!! HINA SANGATKAH ORANG MALAYSIA DI MATA MEREKA?



Dua gambar di atas (AFP) menjelaskan sikap orang Indonesia terhadap tamu yang datang berkunjung. Perkataan Malingsia di kain rentang dan penggunaan kereta perisai untuk mengangkut pemain-pemain Malaysia. begitu patriotiknya penonton Indonesia dalam menghadapi musuh ketatnya dari Malaysia.
Hampir 90 ribu penonton memenuhi Stadium Bung Karno Jakarta untuk menyaksikan perlawanan akhir Piala Suzuki. Dan jutaan lagi menontonnya melalui TV di Indonesia dan Malaysia. Yang tak sedapnya apabila terbaca poster atau kain rentang yang antara lain ditulis dengan istilah Malingsia. Begitu hina sekalikah orang Malaysia, khusunya pemain-pemain "sepakbola" di mata orang Indonesia?

Orang Indonesia tahu makna Malingsia, kata terbitan daripada "maling" dan "Malaysia". Maling bererti "pencuri" atau "perampok". Malaysia , ya negara Malaysia. Jadi kain rentang itu membawa erti orang Malaysia itu maling atau pencuri dan tim nasionalnya perlu kalahkan.

Di manakah semangat kesukanan yang dimahukan Presiden SBY supaya penontonnya bertindak sopan, menjaga tatasusila. Barangkali presiden itu mahu kata, "Hormatilah tamu yang datang berkunjung." Tapi apa yang tamu peroleh? Kain rentang berwajah Malingsia.

Nampaknya tak habis-habis orang Indonesia ini memperlekeh perahabatan dua jiran serumpun ini. Bagaikan semangat patriotik bangsanya menjangkau ke tahaf taksub sehingga mereka sanggup memperlekeh bangsa serumpun jirannya. Kelihatannya ada sahaja yang tak betul dengan Malaysia. Kelihatannya juga Indonesia masih mahu Malaysia menganggap Indonesia abang dan Indonesia adik. Nama Karno bagi stadium Jakarta itu bagaikan "jinx" buat Malaysia d an era Konfrontasi Soekarno tahun 1960an daulu datang lagi.

Orang Malaysia memang trkenal dengan sikap "tolak ansur"nya dan mudah memberi dan menerima. Walaupun kepala dipijak pun tak apa. Ibarat kera di hutan disusukan anak di rumah kelaparan. Baguslah, bangsa Malaysia teruskanlah bersikap dan bersifat begitu.

Media pula tidak begitu berperanan memperbaiki hubungan. Dengar sahaja cerita pendatang Malaysia yang ada di negara ini, baik yang datang secara gelap (perkataan haram mereka tak mahu terima) mahupun yang sah. Jutaan jumlahnya. Apa mereka kata: "Gue di sini bantu lu makmur. Gue kerja negara lu maju. Kalau gue gak ada di sini, negara lu bisa bangkrut. Jadi jasa gue sama negara lu besar lho!

Hebat, hebat!!

12 comments:

  1. Ada kebenaran keterlaluan mereka. Media mereka telah mesensasikan berita2 negatif selama ini menyebabkan mereka bukan sahaja meluat tetapi membenci kita, Salah satu punca kemarahan adalah kezaliman2 yang bertali arus terhadap segelintir rakyat mereka di sini. Pihak2 seperti polis, imigresen dan Rela semua nya memainkan peranan kepada pandangan negatif itu semua. Begitu juga majikan2 yang mendera pekerja yang mencari rezeki di sini. Walaupun banyak kebaikan2 di lakukan tetapi sedikit kesilapan2 kita telah meracuni semua persepsi mereka. Jadi aku tak salahkan sepenuhnya sepenihnya tindak tanduk mereka sekelian.

    ReplyDelete
  2. Shihab kau ni Syed daripada Indonesia ke Malaysia? Indonesia memang jelas anti-Malaysia. Ini ditambah pula dengan mudahnya Malaysia membiarkan kemasukan pendatang-pendatang haram ini ke negara ini. Aku yakin jika kita di tempat mereka memang tak lama la hayat kita dilayan oleh tantara Indonesia yang hanya berani gagah dengan Malaysia.

    Mereka mudah dimanipulaiskan oleh media yang terlampau bebas. Membawa kereta perisai ke stadium walaupun secara harfiahnya atas alasan keselamatan namun ianya juga bermaksud psikologi "jangan ada orang Malaysia yang sanggup mewar-warkan kemalaysian melalui jersi dan segala-galanya.

    Silap2 aku, lebih separuh di Stadium nasional kita dulu orang asal Indonesia. Bahasa menunjukkan bangsa. Mereka tak tahu rasanya ada sarjana mereka sendiri yang menempelak hujah yang mengatakan Malaysia mencuri asli Indonesia. Boleh rujuk youtube.

    ReplyDelete
  3. Kerana itulah aku tidak lagi gunakan perkataan indonesia. Aku panggil INDON dan orang Asam Jawa.

    ReplyDelete
  4. aku orang malaysia dan aku respect admin punya blog

    ReplyDelete
  5. Orang malaysia memangil mereka indogsial

    ReplyDelete
  6. Kenapa kita panggil kalian malingsia? Karna kalian suka mengklaim budaya indonesia menjadi milik kalian

    ReplyDelete
  7. Aku paggil diaorg belandon jer atau indogsial,belandon itu belanda+indon

    ReplyDelete
  8. Rakyat dia org byk yg bodoh,masuk negara kita pun ramai jadi pendatang haram ,jdi babu,pelacur,islam kahwin dgn hindu,buddha malaysia

    ReplyDelete
  9. Aku pnggil diaorg indonkey🤭🤭🤭🤭indon keldai

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

FAMILY BLOGS

Special Interview Session with Malaysian Personalities, 2007

Special Interview Session with Malaysian Personalities, 2007
With Tan Sri Dol Ramli, Ex-Director General (RTM) at his residence, Bukit Ampang, KL..

Interview Session with Malaysian Personalities, 2007

Interview Session with Malaysian Personalities, 2007
Sharing a light moment with Tun salleh Abbas at his residence in Kuala Lumpur.

RTM MALAY LANGUAGE ACTION COMMITTEE 1983

RTM MALAY LANGUAGE ACTION COMMITTEE 1983
Dato' Dr. Firdaus Abdullah chairing the session, with Dr. Sulaiman Masri (extreme right) and Haji Jajuli Abd. Rahman (second from right).