WELCOME TO THE BORDERLESS WORLD OF POSSIBLITIES!

How about sharing your slants and perspectives - left, right, up above or down below!?
There was an error in this gadget

Saturday, 16 January 2010

SEKOLAH AGAMA TAK ADA AIR: NAK BELAJAR MACAM MANA?

Terseksa sekolah tiada air
Oleh ROSLAH OTHMAN
kota@utusan.com.my


KUALA LUMPUR 15 Jan. - Masalah kelas sesak antara perkara yang sering dibangkitkan oleh ibu bapa terutama di sekolah-sekolah kawasan bandar.
Kelewatan menanganinya bukan sahaja membantutkan proses pengajaran dan pembelajaran hingga merugikan pelajar tetapi menjejaskan kualiti penyampaian pendidik.
Antara inisiatif yang diambil kerajaan termasuk menjadikan kontena atau kabin sebagai kelas sementara atau melaksanakan persekolahan dua sesi.
Namun, bagi Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) Sekolah Rendah Agama (SRA) dan Tadika Al-Islamiah di Jalan Kuchai Lama di sini, lain pula masalahnya. Sekolah itu tiada bekalan air paip dan talian telefon.
Realitinya, sekolah yang dimaksudkan bukan terletak nun jauh di luar bandar, sebaliknya hanya beberapa kilometer dari pusat bandar raya dan kawasan di sekelilingnya sedang pesat membangun.
SRA dan Tadika Al-Islamiah yang mempunyai kira-kira 250 murid itu sehingga kini masih belum menerima kemudahan itu sejak dibuka hampir 13 tahun lalu.
Tinjauan Utusan Malaysia ke sekolah berkenaan mendapati, keadaan cukup menyeksakan apabila murid tahun satu hingga enam terpaksa berebut-rebut menggunakan bilik air di sebuah surau berhampiran iaitu surau Nurul Hidayah.
Sama ada hendak membuang air kecil atau besar mahupun untuk mengambil wuduk, bilik air surau berkenaan akan menjadi destinasinya.
Memandangkan sekolah berkenaan merupakan satu-satunya SRA di Kuchai Lama, ia menjadi tumpuan kepada murid yang tinggal di kawasan berhampiran, selain Jalan Klang Lama dan Cheras.
Difahamkan, bagi mengatasi masalah berkenaan, barisan kepemimpinan PIBG sebelum ini telah mengambil inisiatif melakukan penyambungan paip dari surau ke tangki sekolah berkenaan bagi memudahkan pelajar.
Namun, mungkin disebabkan berkongsi meter, tekanan air didapati agak rendah, lebih-lebih lagi apabila jumlah pelajar menggunakan air pada satu-satu masa agak ramai.
Keadaan itu cukup menyeksakan sehingga ada murid yang lebih senior disaran menggunakan kemudahan bilik air di restoran mahupun stesen minyak berhampiran sebelum ke sekolah.
Ada pihak yang menuding jari kepada kontraktor yang dikatakan gagal menyiapkan kerja-kerja pembinaan sekolah berkenaan dengan sempurna termasuk menyambung bekalan air ke sekolah.
Apa yang menimbulkan tanda tanya kalangan ibu bapa mahupun guru, jika sekolah berkenaan tidak dilengkapi kemudahan asas seperti air serta talian telefon, bagaimana ia boleh beroperasi.
Pengerusi PIBG SRA dan Tadika Al-Islamiah, Rosli Md. Desa berkata, selepas pelbagai usaha gagal, pihaknya terpaksa menyuarakan masalah tersebut kepada umum menerusi media.
Dia yang dilantik ke jawatan sekarang sejak tahun 2005 berkata, beliau sendiri kurang pasti bagaimana masalah tersebut boleh berlaku dan gagal diselesaikan sehingga ke hari ini.
"Saya tidak pasti apa yang menyebabkan perkara ini berlaku. Sebagai wakil ibu bapa dan guru yang dilantik saya berasa bertanggungjawab untuk meneruskan usaha mendapatkan apa yang sepatutnya dinikmati murid di sini,'' ujarnya ketika ditemui.
Menurut Rosli, pihak PIBG sebelum ini telah cuba membangkitkan isu itu kepada Jawatankuasa Pembangunan, Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (JAWI), namun dimaklumkan bahawa masalah itu adalah di bawah tanggungjawab Jabatan Kerja Raya (JKR).
Katanya, isu itu juga pernah disuarakan kepada pemimpin politik di kawasan tersebut, namun ia juga gagal diselesaikan.
"Sehingga hari ini, kami sendiri tidak pasti pihak mana yang harus dituju bagi menyelesaikan perkara tersebut,'' ujarnya.
Katanya, sekolah itu 'bernasib baik' kerana terdapat sebuah surau berhampiran dan atas rasa tanggungjawab, pihak sekolah sama-sama menanggung kos bekalan air dengan pihak surau setiap bulan.
Mengenai kemudahan telefon, katanya, sudah beberapa permohonan dibuat kepada Telekom Malaysia tetapi masih belum diluluskan.
Kata Rosli, pihak sekolah memohon lagi dan membuat bayaran sebanyak RM350 pada 7 September tahun lalu.
Namun, beliau berkata, pihaknya dimaklumkan bahawa ketiadaan kabel menjadi punca talian tidak dapat disambungkan dan juga dimaklumkan yang proses pemasangan akan dilakukan.
"Bagaimanapun, sehingga hari ini tiada apa-apa yang berlaku dan dilakukan," katanya.

Hairan sekolah dibenar beroperasi
KUALA LUMPUR 15 Jan. - Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) Sekolah Rendah Agama (SRA) dan Tadika Al-Islamiah di Jalan Kuchai Lama di sini merayu pihak bertanggungjawab menyelesaikan segera masalah ketiadaan bekalan air dan kemudahan talian telefon di sekolah berkenaan.

Ini demi memastikan murid-murid di sekolah berkenaan dapat mengikuti sesi persekolahan dengan lebih selesa dan tenang serta dapat menggunakan kemudahan yang sepatutnya dinikmati mereka.

Guru Besarnya, Nor Lailaarfah Md. Fadly, 35, berkata, beliau yang baru enam bulan bertukar ke sekolah berkenaan mengakui amat terkejut dengan keadaan sekolah yang masih tidak mempunyai kemudahan asas itu terutama air.

Katanya, tidak dipercayai masalah itu boleh berlaku kerana selain sekolah itu sendiri terletak di kawasan bandar, bekalan air adalah satu kemudahan sangat penting dan diperlukan.

Beliau amat berharap pihak bertanggungjawab dapat menyelesaikan masalah itu demi memastikan murid-murid di situ menikmati kemudahan asas yang sepatutnya mereka peroleh.

"Adalah sesuatu yang agak menyulitkan sekiranya kemudahan-kemudahan ini tidak disediakan. Bayangkan sukarnya kalau ketiadaan bekalan air. Bagaimana hendak bersuci dan berwuduk.

"Bagaimana pula dengan urusan pentadbiran pejabat, bilik guru dan tugas-tugas berkaitan sekolah hendak dilaksanakan jika tiada kemudahan telefon," katanya.

Bagi Ahli Jawatankuasa PIBG, Norasip Omar, 52, harapannya tiada lain selain meminta pihak berkuasa atau sesiapa sahaja dapat menyelesaikan masalah tersebut dengan segera demi kemudahan murid dan guru sekolah berkenaan.

Katanya, adalah sesuatu yang sukar diterima apabila kemudahan asas seperti bekalan air mahupun talian telefon tidak disediakan di sekolah berkenaan dan ia dibenarkan beroperasi.

"Kami bersedia memberi kerjasama bagi memastikan perkara tersebut dapat diselesaikan dengan secepat mungkin,'' ujarnya.

Beliau juga berharap pihak bertanggungjawab dapat melakukan pemeriksaan terhadap sistem pendawaian elektrik di sekolah berkenaan yang dipercayai tidak mengikuti spesifikasi yang ditetapkan.

Sementara itu, seorang murid tahun 2, Mohammad Iqbal Shamsul Anuar, 8, mengakui menghadapi kesukaran kerana ketiadaan bekalan air di sekolah berkenaan.

Dia berharap kemudahan itu dapat disediakan segera supaya dia dan rakan-rakan yang lain tidak perlu ke surau berhampiran untuk menggunakan tandas.

Seorang lagi murid, Nurul Batrisyia Abdul Jamil, 8, pula berkata, dia sering menahan daripada membuang air kerana malas untuk berulang-alik ke surau berdekatan.

Dia mengakui tidak selesa dengan keadaan itu tetapi menganggap itu sebagai terpaksa.

"Kalau bekalan air ada di sekolah ini, tidak perlulah kami ke surau itu lagi. Ia tentunya lebih mudah dan menjimatkan masa," katanya. Petikan Utusan Malaysia 16 Jan 2010.

komen:
Kedua-dua berita di atas dipetik daripada Utusan Malaysia,yang tersiar pda 16 Januari 2010. Cerita anak-anak sekolah yang terpaksa kerja keras nak belajar akibat tak cukup syarat kemudahan. Letak sekolah ini pula di tengah-tengah bandar Kuala Lumpur di Jalan Kuchai Lama.

Amat menghairankan bagaimana kementerian yang bertanggungjawab (dalam hal ini kemungkinan kementerian kerja raya dan kementerian pelajaran) seperti lepas tangan sahaja. Dan yang lebih anehnya perdana menteri berpuas hati dengan pencapaian KPI dua menteri terbabit yang menerajui dua kementerian itu

Friday, 15 January 2010

UMNO CAN GO ON BUILDING NEW SLOGANS

ZUBAIDAH ABU BAKAR
DAP goes a-courting for Malay votes
2010/01/15


Long branded a chauvinist party, DAP is shedding its Chinese-centric image in trying to win multiracial support ahead of the next national polls, writes ZUBAIDAH ABU BAKAR
IT is no myth that Malays have warmed to Malaysia's opposition Democratic Action Party in the past couple of years.

Malays who once shunned DAP as a party stridently championing Chinese interests now view the party differently.

DAP leaders claim that Malays are no longer as turned off by the party's socialist roots, which used to be seen as sidelining the Malay agenda.

They are beginning to understand the party's vision of establishing a peaceful and prosperous social democracy that can unite the country's races, religions and cultures in a "Malaysian Malaysia" concept, forging a "Malaysian race" with universal moral values, equal access and opportunity, democratic governance and rule of law, and equitable wealth creation and distribution without corruption.

DAP's success in drawing Malay support in the 2008 general election was due to Malay disillusionment with Umno.

The party's subsequent ability to reach out to Barisan Nasional supporters was also largely attributed to the Umno-led BN component parties being too engrossed in resolving their internal conflicts.

BN leaders' attention to the goings-on in Parti Keadilan Rakyat and Pas has also allowed DAP to progress on its outreach programmes without much hassle.

DAP deputy secretary-general Datuk Ngeh Koo Ham claims the party now has "a few thousand" Malay members. New, exclusively Malay party branches have been set up since the last general election, mainly in Perak and Selangor. Although their numbers are still small, DAP leaders say they are encouraging.

Efforts to recruit more Malays in existing branches have also been given more emphasis, says central executive committee and DAP Socialist Youth (DAPSY) chief Loke Siew Fook.

Young men and women under 30 are among those DAP has recruited since the last national polls. DAP, as confirmed by Election Commission deputy chairman Datuk Wan Ahmad Wan Omar, has taken the lead among more than two dozen political parties in the country in registering new voters, especially among younger Malay-sians, since the 2008 elections.

Though some analysts argue that appointing former Transparency International Ma-laysia president Tunku Abdul Aziz Ibrahim as party vice-chairman and making him a senator is unlikely to persuade the Malays to join DAP, party chairman Karpal Singh thinks otherwise. "Tunku Aziz's presence has enabled the party to reach out to more Malays," he says.

"So has our cooperation with Pakatan Rakyat, with PKR and Pas."

Although Malays are not exactly flocking to sign up as DAP members, the party now having more Malay faces should be of concern to BN and Umno in particular, as it is still fighting to regain the Malay votes.

Umno should be on red alert because today, DAP is not just talking about turning itself into a truly multiracial organisation in its membership, it is implementing measures to reach out to its target groups.



Early last year, Perak DAP promised to field more Malay candidates, including Islamic scholars, in the next general election.



Launching the Kampung Ayer Tawar DAP branch in Perak, Ngeh said the political trend in the country had changed tremendously and showed that DAP continued to be accepted by voters, especially among Malays. "In the 1990s," he said, "voters, especially Malays, were scared of DAP to the extent of taking it out on the party's flags and posters.

"But everything has changed now. Malay voters are eager to register as DAP members and set up new branches in which they are the majority members."

This Sunday in Ipoh, 1,284 delegates to DAP's national conference will debate amendments to the party's constitution to raise the party's profile at all parliamentary constituencies.

"We are making organisational changes that will strengthen the party at the parliamentary level," said central executive council member Liew Chin Tong. "Our strength in the past has always been at the branch and division levels."

Under the proposed amendments, the parliamentary liaison committees, which were made part of the party structure seven years ago, will be given a more prominent role in strengthening public organisations and coordinating party activities.

The party has about 40 parliamentary liaison committees. Their duties include coordinating the activities of DAP branches (about 400 nationwide in all) within the same federal constituency.

Party vice-chairman and national conference organising chairman Tan Kok Wai says these committees will be formed in all the country's 222 parliamentary constituencies.

"It's not easy to form new committees because of logistic and financial constraints," Tan says, "but we hope the amendments to the constitution empowering the committees to send delegates to the national congress and conference will be an encouragement."

At present, delegates are only elected at branch level.

Under the party's constitution, a national conference must be held every 18 months, while a national congress is held every three years for the election of CEC members.

Themed "Transforming Malaysia", the Ipoh conference seeks to call Malaysians to move forward with DAP in the party's quest "to transform Malaysia into a united nation that cherishes democracy, justice, fair play and equality regardless of skin colour, religious differences, gender and political background".

DAP, founded in 1966, has contested in 10 general elections since 1969. It won the lion's share of Chinese votes in the 2008 elections, with 28 parliamentary seats and 63 state seats.

zubaidah@nst.com.my

Comments:

Well, what say UMNO leaders and the grassroots. Still building political castle in the air. DAP has alreaady sent its rocket to the bluish mountainous moon surface and is now on its way to "tenggek the dacing"!

Just hope the present formidable UMNO gurus of Mahathir-Najib-Muhyiddin has a very clear mind how they would go back to basics to get UMNO members back to its fold.

UMNO will undoubtedly be happy with more new slogans and more bickerings and suddenly in two years time your Dacing will be on the way out or taken to the moon by DAP's titan rocket.

Sorry to say and UMNO can continue talking the walk!

Thursday, 14 January 2010

UMNO: BUKTIKANLAH JANGAN CAKAP JE!

WEDNESDAY, JANUARY 13, 2010
UMNO JUARA RAKYAT!? BUKTIKANLAH WAHAI PEMIMPIN UMNO!


Salah satu 'PENYAKIT' para pemimpin UMNO semenjak pemerintahan PM ke-5 lagi ialah mereka SUKA sangat menCIPTA SLOGAN yang mereka sendiri TIDAK faham dan tidak tahu pengISIannya.. Entah kenapa mereka suka sangat berbuat demikian, kita pun tak tahu? Kali INI, sekali lagi UMNO telah menCIPTA satu SLOGAN yang sebenarnya MUDAH UNTUK DILAFAZKAN TETAPI SUKAR UNTUK DILAKSANAKAN.. Rasanya tak mana pun SLOGAN nih..

UMNO JUARA RAKYAT..

Itulah satu lagi SLOGAN terbaru ciptaan UMNO.. Nampak macam GAH, hebat, berSEMANGAT dan ada motivasi.. Namun, untuk siapa SLOGAN ini diKHUSUSkan? Untuk orang UMNO sendiri atau untuk RAKYAT? Siapa 'TARGET' bagi slogan ini? RAKYAT? Rakyat mana? Rakyat Malaysia ada Melayu, Cina, India, Kadazan, Iban, Murut, orang Asli dan lain-lain.. Jadik UMNO nih juara RAKYAT yang mana? KeSEMUA rakyat? Kalau BETUL, kenapa UMNO nyaris tumbang pilihanraya LEPAS? Takkan rakyat masa tu tak TAHU yang UMNO nih sentiasa jadik JUARA kepada rakyat?

ATAU..........

Adakah ini SATU lagi SLOGAN yang diILHAMkan oleh Ketua Penerangan UMNO yang mendapat IDEA semasa berlakon sebagai PENOREH GETAH di Manek Urai tahun lepas? Almaklumlah.. Kalau BAB bagi cadangan MENGARUT atau memBODOHkan rakyat, takde sapa lagi dah dalam UMNO selain dia ketika ini.. Mampukah dia memberi penjelasan apa yang diMAKSUDkan dengan slogan tersebut? Klik sini

TERUS-terang katalah.. Rakyat TAK nampak pun UMNO sebagai JUARA RAKYAT.. Tambah pulak bila LIHAT gelagat Ketua Pemuda UMNO pesalah POLITIK wang dan KONCO-konconya bermaharajalela dalam UMNO dan kerajaan, rakyat makin meluat dan semakin sukar nak mempercayai UMNO sebagai juara rakyat.. PERSEPSI rakyat terhadap UMNO tidak banyak berubah.. Malah diKHUATIRI jika UMNO terus berSLOGAN seperti ini, ianya pasti akan 'BACKFIRE' balik nanti..

Kalau UMNO ingin menjadi JUARA RAKYAT, pertama sekali UMNO harus berani berubah dan membersihkan parti sendiri daripada unsur-unsur TIDAK sihat contohnya seperti POLITIK WANG yang menyebabkan rakyat meluat.. Jika benar UMNO mahu menjadi JUARA rakyat, SILAlah 'HUMBAN KELUAR' para pesalah POLITIK wang daripada UMNO! Ada BERANI? Itu yang rakyat mintak jika UMNO ingin menjadi juara mereka!

UMNO tak perlu pun berSAING dengan pembangkang melalui penciptaan slogan ala-ala IKLAN sabun kat TV! Rakyat dah tahu menilai dan ramai rakyat yang jauh lebih CERDIK berbanding segelintir pemimpin UMNO ketika ini.. Terlampau banyak masalah dan isu-isu yang UMNO harus tangani jika ingin menampilkan diri sebagai juara RAKYAT.. Malah, masalah-masalah tersebut bukan daripada rakyat sebaliknya berpunca daripada keLEMAHan dan keALPAan UMNO sendiri.. Jika ini semua ditangani, tak payah SLOGAN pun rakyat akan mengiktiraf UMNO sebagai juara mereka..

Setakat ini, rakyat melihat UMNO sendiri menentang dasar-dasar mereka yang selama ini memperlihatkan mereka sebagai juara RAKYAT semasa kepimpinan 4 PM terdahulu.. Orang Melayu melihat hak-hak mereka yang diperjuangkan UMNO selama ini telah diABAIkan dan dilupuskan atas alasan demi menjaga kepentingan bukan Melayu.. Namun, sokongan bukan Melayu terhadap UMNO tak banyak berubah pun? Rakyat mana yang UMNO kata mereka jadik JUARA nih?

Nak jadik JUARA rakyat bukan senang oiii!!! Tak percaya, tanya SUPERMAN, SPIDERMAN, BATMAN, CICAKMAN dan apa-apa 'MAN' lagi! KAH!KAH!KAH!

HARI TUH YB-YB UMNO NAK MASUK PARLIMEN MENGUNDI LULUSKAN BAJET KERAJAAN PUN MALAS DAN LIAT, HARI NIH DAH KATA JADIK JUARA RAKYAT? KAH!KAH!KAH!

Hasil Nukilan Tukang Dok Peghati

Kalau korang nak baca lagi pasal isu ini, sila klik sini, korang mesti baca sebab ini pun artikel yang tersangat la panasnya!

Formula untuk UMNO membersihkan parti adalah mudah saja, tak payah nak berslogan-slogan, just bersihkan UMNO dari PERASUAH HARAMJADAH! Itu aje bukan susah sangat pun cuma nak buat atau tidak! Itu aje!

Macam kata orang tua-tua dulu, kalau nak seribu daya kalau tak nak seribu dalih! Janganlah disebabkan alasan takutkan perpecahan maka si Perasuah di biar saja untuk bermaharajalela dalam parti Keramat ni!

JUST DO IT!
Posted by House PK at 5:01 PM

komen:
Tidak ada yang lebih betul daripada apa yang dihujahkan oleh House PK ini. Kalau UMNO mahu wujud terus, tunjukkanlah. Jangan dok aasyik bercakap aje. Cukuplah. Dengarlah lagu Tan Sri S. M. Salim: Dulu Lain Sekarang Lain.

Walk the talk-lah orang-orang UMNO dari pemimpinnya hingga ke akan umbi. Jangan asyik nak bertekak je. Buat dan buktikan. Tabik kepada House Pk dan blognya.

Wednesday, 13 January 2010

BUKAN MASANYA LAGI KELUARKAN AMARAN "SAYA TIDAK AKAN TERAGAK-AGAK..."

Hanya satu yang diperlukan untuk menangani situasi politik gawat sekarang: Tindakan tegas kerajaan. Amaran menteri yang bertanggungjawab terhadap keselamatan awam "saya tidak akan teragak-agak bertindak" sudah lama berlalu. Rakyat perlukan seorang menteri yang bukan sahaja tegas tapi berani bertindak demi kepeninagan rakyat umumnya. Bukannya menteri yang asyik dengan retorik. Cukuplah itu.

Bagi rakyat, ketenteraman dan keselamatan awam wajib dikembalikan. Tetapi nampaknya rakyat masih terus disajikan dengan "nasi basi dan yang dah hampir jadi bubur". Bilakah lagi nak masak "nasi panas dan segar." Dalam pada itu berapa ramaikah dalam kalangan kita dah sakit perut. Dan yang sudah masuk hospital kerana keracunan. Apakah ini yang dimahukan menteri yang bertanggungjawab.

Kadang-kadang apabila membaca pelbagai cerita dan pandangan dalam blog-blog yang ribuan jumlahnya dalam internet, kita naik mual dengan keletah menteri yang bertanggungjawab ini. Pembaca semakin bimbang seolah-oleh negara hari ini berada diambang yang amat sukar ditenteramkan. Kita tidak pasti yang mana satu cerita yang benar dan boleh dipercayai. Penulis-penulis blog yang ribuan jumlahnya begitu bermaharajalela, menulis sesedap rasa dan sesedap hati, tanpa mempedulikan rasa tanggungjawab sosial. Banyak yang memaki seranah, memaki hamun dan menggunakan kata-kata bacul yang tidak enak dibaca. Penulis-penulis kebanyakannya sudah menjadi wartawan profesional, mencampurkan mencampurkan fakta, reliti dan imaginasi. Walaupun masih ramai yang menulis secara rasional dan beretika.

...dan menteri yang menjaga hal ehwal keselamatan awam masih juga mengeluarkan amaran "saya tidak akan teragak-agak...."

Payah, payah. Memang payah dan rakyat pun terpinga-pinga bila menteri yang berkenaan asyik dok cakap saja.Lebih baik pula menteri yang menjaga keselamatan awam terdahulu. Maaf cakaplah!

Saturday, 9 January 2010

KALIMAH "ALLAH": WARASKAH CARA KITA BERFIKIR?

Selamat menyambut tahun baru 2010, walaupun sedikit terlambat selama 9 hari. Sebelumnya selamat menyambut hari Natal buat penganut Keristian.

Beberapa hari ini menyaksikan kekecohan dan ketegangan dalam kalangan rakyat akibat penggunaan kalimah "Allah". banyak pandangan dan pendapat diluahkan sehingga perspsi menjadi berbeza-beza. Yang positif dan yang negatif. Akhirnya apa? Rakyat juga yang susah.

Bukankah lebih baik berfikiran rasional. Gunakan logika akal dan berfikir secara sederhana. Bukankah semua agama mengajar manusia begitu? Bukankah lebih baik kita mementingkan kesejahteraan diri kita sendiri secara per orangan dan memberi keutamaan kepada tanggungjawab sosial terhadap setiap orang daripada kita, tidak kira apa kepercayaan dan pegangan.

Sebelum nasi menjadi bubur setap orang daripada kita lebih baik meningkatkan kewarasan kita perlu memberikan keutamaan kepada hubungan sesama kita. Anggaplah setiap orang daripada kita adalah insan yang dilahirkan untuk berfikir waras dan sederhana.

Amat mendukacitakan. Semoga dijauhkan segala malapetaka dan musibah sosial di negara yang relatif aman damai ini.

Saturday, 2 January 2010

TOK MAT YANG KAMI TAHU!

Belasungkawa Mat Rahmat Meninggal Dunia!BEKAS Menteri Penerangan, Mohamad Ramat, 72 kembali ke Rahmatullah pagi ini di rumahnya di Bukit Damansara. Beliau dikatakan meninggal semasa dalam tidur. Pemergian Mohamad disedari apabila isterinya mengejutkannya jam 8:00 pagi.Jenazah Allahyarham akan dikebumikan di perkuburan Bukit Kiara selepas Asar ini. Catatan Belasungkawa akan menyusul selepas ini. [wm.kl 1:40 pm 01/01/10]

Komen: Mesej di atas dari MSO melalui blognya. Seingat kami, ketika hayatnya, terutama dalam UMNO, Tok Mat jarang terpinggir daripada berita arus perdana. Masih kami ingat ketika Tok mat menjadi Presiden PAPTI (Persatuan Alumni Perguruan Tinggi Indonesia) banyak kegiatan yang dilaksanakan untuk meningkatkan hubungan kerjasama antara Malaysia dan Indonesia, khusunya antara mahasiswa di kedua-dua Negara. Satu rombongan yang diketuai Tok Mat pernah berkunjung ke Jakarta, Bandung dan Jogjakarta pada awal tahun 1980an mengadakan pertemuan dengan para ahli akademik beberapa buah universiti di tiga Bandar besar tersebut.

Kunjungan hormat ke Universitas Indonesia (UI), Universitas Gadjah Mada (Jogjakarta), IKIP Bandung dan pertemuan dengan pelajar-pelajar Malaysia di Jalan Sulanjana, bandung, mengingatkan kami betapa eratnya hubungan antara tokoh akademik dan mahasiswa kedua-dua Negara. Tok Mat adalah  Menteri Penerangan ketika itu dan sempat menziarahi Menteri Penerangan Indonesia Pak Ali Murtopo yang lagi sakit di rumah sakit di Jakarta. Kami diiringi Pak Lokman Ali, bekas Atace Pendidikan di Kedutaan Besar Republik Indonesia di Kuala Lumpur.Agaknya bagaimanalah keadaan teman-teman Komiti PAPTI yang sama-sama mengikuti rombongan Tok Mat  ketika itu pada waktu ini?

Atau perlukah kami mengingati nama-nama alumni yang menjayakan  program ziarah ke Indonesia  itu. Masih tidak lupa tokoh seperti Pof. Abu Bakar Hamid, sebagai Timblan Ketua Rombongan yang sentiasa sahaja menjelaskan matlamat rombongan ke Negara sahabat itu. Dato’ Seri Dr. Sulaiman Mohamad, ahli Komiti PAPTI  yang keika itu sedang berjinak-jinak dalam politik UMNO.  Masih berbekas dalam ingatan Sulaiman dan semua anggota komiti bagaimana kami mengadakan mesyuarat di sebuah hotel terkemuka di KL, setiap dua minggu sekali merangka dan merancang kegiatan sepanjang tahun.. Tok Mat begitu bersemangat  ketika itu memimpin PAPTI.Sekarang bagaiman keadaan PAPTI di bawah pimpinan yang baru? Semoga sukses. Kepada Almarhum Tok Mat  Al-Fatihah dari kami. Amin!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

FAMILY BLOGS

Special Interview Session with Malaysian Personalities, 2007

Special Interview Session with Malaysian Personalities, 2007
With Tan Sri Dol Ramli, Ex-Director General (RTM) at his residence, Bukit Ampang, KL..

Interview Session with Malaysian Personalities, 2007

Interview Session with Malaysian Personalities, 2007
Sharing a light moment with Tun salleh Abbas at his residence in Kuala Lumpur.

RTM MALAY LANGUAGE ACTION COMMITTEE 1983

RTM MALAY LANGUAGE ACTION COMMITTEE 1983
Dato' Dr. Firdaus Abdullah chairing the session, with Dr. Sulaiman Masri (extreme right) and Haji Jajuli Abd. Rahman (second from right).