WELCOME TO THE BORDERLESS WORLD OF POSSIBLITIES!

How about sharing your slants and perspectives - left, right, up above or down below!?

Friday 14 January 2011

MB KHALID PERLU MENCARI JALAN KELUAR MELALUI POLITIK BIPARTISAN

Baginda Sultan Selangor bertitah supaya MB Khalid Ibrahim minta perkenan baginda Tuanku sebelum adakan Sidang Tergempar DUN Selangor 24 Januari 2011 ini. Tujuan sidang tersebut adalah untuk meminda Perlembagaan Negeri agar kuasa Sultan dikembalikan untuk perlantikan tiga pegawai kanan kerajaan negeri: Setiausaha Kerajaan Negeri (SUK), Pegawai Kewangan Negeri dan Pegawai Undang-undang Negeri. Lebih penting perkenan Tuanku diberikan setelah mendapat nasihat daripada Menteri Besar.


Baginda Sultan Selangor perlu berada di atas politik.
.
tetapi dalam hal sidang tergempar ini Speaker DUN Selangor beserta seorang peguam dari IPT tempatan berkata perkenan Tuanku tak perlu. Nampaknya ada percanggahan pendapat antara Baginda Tuanku dengan Speaker dan peguam ini. Mana satau yang betul?

Rakyat Selangor pun semakin pening dibuatnya. Dilaporkan wakil rakyat Barisan Nasional akan memboikot sidang itu kalau sidang tidak mendapat restu Baginda Tuanku. Sementara MB Selangor akan mengusahakan satu bentuk kompromi berdasarkan politik bipartisan untuk meluluskan pindaan perlembagaan itu. MB Khalid kena kerja keras ke arah kompromi itu dan lebih penting mengenepikan sistem whip dalam DUN di mana pengundian dijalankan melalui block-voting.

Kalau boikot BN menjadi pindaan tidak mungkin dapat diluluskan kerana pindaan perlukan dua pertiga majoriti. Kerajaan Pakatan Rakyat tidak memiliki kemudahan dua pertiga itu. Bagaimanapun, mampak gayanya kerajaan Selangor sudah bersedia dengan jawapan jika pindaan gagal diluluskan. Kerajaan akan menuduh BN tidak menunjukkan taat setia kepada Baginda Tuanku kerana menentang pindaan yang dikatakan untuk mengembalikan kuasa Sultan.

Kalangan pemerhati politik berpandangan wakil rakyat BN tak perlu boikot, memadailah dengan mencari jalan tengah supaya pindaan itu dapat diluluskan. Jalan tengahnya adalah dengan meminda usul tentang kuaasa Sultan, iaitu memberi Sultan Kuasa melantik tetapi menghilangkan frasa yang memerlukan nasihat MB untuk perkenan Sultan. Bagimana Ok ke tak Ok?

Jika ini dapat dilakukan dan pindaan kepada pindaan diluluskan, Baginda Tuanku boleh perkenan bahawa sidang tergempar boleh diadakan tanpa ada boikot oleh wakil rakyat BN. Pindaan boleh diluluskan dengan sebulat suara. Cuma masalahnya bolehkah wakil rakyat DAP menerima pindaan ke atas pindaan ini. Ini sebenarnya boleh kalau wakil rakyat DAP tidak mempunyai agenda lain

Lebih penting rakyat bawahan tentunya akan bergembira keana "kedaulatan" baginda Sultan akan dikembalikan. Dan tentunya baginda tidak lagi bertitah seperti apa yang dititahkannya kepad MB Khalid dalam pertemuan baru-baru ini berhubung perlantikan Datuk Muhamad Khusairi sebagai SUK Negeri Selangor yang baru

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

FAMILY BLOGS

Special Interview Session with Malaysian Personalities, 2007

Special Interview Session with Malaysian Personalities, 2007
With Tan Sri Dol Ramli, Ex-Director General (RTM) at his residence, Bukit Ampang, KL..

Interview Session with Malaysian Personalities, 2007

Interview Session with Malaysian Personalities, 2007
Sharing a light moment with Tun salleh Abbas at his residence in Kuala Lumpur.

RTM MALAY LANGUAGE ACTION COMMITTEE 1983

RTM MALAY LANGUAGE ACTION COMMITTEE 1983
Dato' Dr. Firdaus Abdullah chairing the session, with Dr. Sulaiman Masri (extreme right) and Haji Jajuli Abd. Rahman (second from right).