WELCOME TO THE BORDERLESS WORLD OF POSSIBLITIES!

How about sharing your slants and perspectives - left, right, up above or down below!?

Monday 1 June 2009

"SAYA BUKAN ALONG, SAYA CUMA NAK TOLONG".

Kelmarin PM Dato' seri Najib Tun Razak nasihatkan orang ramai jangan meminjam dengan along kerana membahayakan keselamatan diri dan keluarga.Peminjam akan dizalimi jika tidak bayar hutang. Ini dapat dilihat daripada gambar yang disiarkan media sehari sebelumnya. Mereka dirantai sehingga hutang selesai.

Nasihat PM itu bagus. Memang bagus. Tetapi cerita pinjam dengan along ini sudah begitu lama kita dengar, sejak PM saling berganti. Apa masalah sebenarnya. Tak siapa dapat merungkainya.

Amat disayangkan nasihat PM tidak diikuti dengan opsyen atau cara-cara menyelesaikan kepada masalah. Dulu balik-balik kita dengar atau baca iklan, "Saya bukan along, saya cuma mahu tolong" tapi hanya setakat itu sahaja. Bila tak ada opsyen akhirnya mereka balik semula kepada along untuk menyelesaikan masalah kewangan.

Alangkah bagusnya jika nasihat PM itu diterjemahkan kepada tindakan serta-merta atau wujudkan pertubuhan yang boleh membantu keluarkan orang-orang yang telah terjerat ini. Nasihat sahaja belum cukup. Tindakan konkrit diperlukan. Tapi apa tindakan yang dapat dilakukan? Setakat membantras along dengan cadangan menyiarkan wajah mereka dalam media sebagai "orang yang paling dikehendaki" tidak akan menyelesaikan apa-apa.

Malah semakin ramai orang akan menemui along untuk selesaikan masalah kewangan mereka. Pameran wajah along akan menjadi semacam iklan percuma buat mereka, apatah lagi jika wajah dilengkapi nombor telefon sekali.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

FAMILY BLOGS

Special Interview Session with Malaysian Personalities, 2007

Special Interview Session with Malaysian Personalities, 2007
With Tan Sri Dol Ramli, Ex-Director General (RTM) at his residence, Bukit Ampang, KL..

Interview Session with Malaysian Personalities, 2007

Interview Session with Malaysian Personalities, 2007
Sharing a light moment with Tun salleh Abbas at his residence in Kuala Lumpur.

RTM MALAY LANGUAGE ACTION COMMITTEE 1983

RTM MALAY LANGUAGE ACTION COMMITTEE 1983
Dato' Dr. Firdaus Abdullah chairing the session, with Dr. Sulaiman Masri (extreme right) and Haji Jajuli Abd. Rahman (second from right).