WELCOME TO THE BORDERLESS WORLD OF POSSIBLITIES!

How about sharing your slants and perspectives - left, right, up above or down below!?

Tuesday 26 May 2009

BAGAIMANA KALAU BERALIH ARAH NONTON TV?

Semenjak dua menjak ini, terutama sejak pemilihan Majlis Tertinggi UMNO sebulan dua yang lalu, ada perubahan yang tidaklah begitu drastik dalam program televisyen (TV). terutama dalam siaran beritanya. Lihat sahaja TV1 (RTM) dan TV3 (Media Prima).

Ada yang kata RTM kini "cenderung memberi tumpuan kepada PM" manakala TV3 "cenderung memberi tumpuan kepada TPM". RTM biasanya memberi keutamaan kepada berita tentang PM sementara TV3 membuat liputan utamanya tentang TPM. Yang diutamakan RTM ialah PM, manakala yang diutamakan TV3 TPM. Orang yang membuat perbandingan ini mungkin salah. Mungkin persepsi sebenarnya tidaklah begitu. Tetapi persepsi tetap persepsi. Kalau tidak ia bukan persepsi.

Maka yang mempunyai persepsi ini mencadangkan penonton bertukar selera kepada Rangkaian 501 dan 502. Satu menyiarkan Berita Bernama dan satu lagi Astro Awani. Kedua-dua ini saling cuba melaporkan segala sesuatu yang memihak kepada semua orang, semua tokoh dan semua isu. Maksudnya kedua-dua rangkaian ini ingin membudayakan tradisi tidak memihak (non-partisan). Walaupun tidak dapat dinafikan Astro mungkin cenderung untuk "sedikit sensasi", manakala Bernama TV lebih cenderung menyiarkan "matter-of-fact news."

Jika apa yang dikatakan ini benar, tidak pasti apakah media TV dapat memainkan peranan memenangkan hati rakyat, terutama golongan generasi muda yang nampaknya "loya" dengan program propaganda dan nostalgia. Mereka kata lebih enak menonton Macam-macam Aznil atau Akademi Fantasia daripada menonton program terbitan RTM atau TV3.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

FAMILY BLOGS

Special Interview Session with Malaysian Personalities, 2007

Special Interview Session with Malaysian Personalities, 2007
With Tan Sri Dol Ramli, Ex-Director General (RTM) at his residence, Bukit Ampang, KL..

Interview Session with Malaysian Personalities, 2007

Interview Session with Malaysian Personalities, 2007
Sharing a light moment with Tun salleh Abbas at his residence in Kuala Lumpur.

RTM MALAY LANGUAGE ACTION COMMITTEE 1983

RTM MALAY LANGUAGE ACTION COMMITTEE 1983
Dato' Dr. Firdaus Abdullah chairing the session, with Dr. Sulaiman Masri (extreme right) and Haji Jajuli Abd. Rahman (second from right).