WELCOME TO THE BORDERLESS WORLD OF POSSIBLITIES!

How about sharing your slants and perspectives - left, right, up above or down below!?

Thursday 28 May 2009

PPSMI: HARAP-HARAP MENTERI PELAJARAN TIDAK "BEAT AROUND THE BUSH" LAGI


Ketua Satu Gapena, Tan Sri Ismail Hussein dan Timbalan Presiden Pena, Dato' Baharuddin Zainal mempamerkan laporan polis kepada media di get Balai Polis Bickfield baru-baru ini. (foto: A.F.Yassin).
Gembira kesungguhan kerajaan selesai isu PPSMI - Gapena
KUALA LUMPUR 27 Mei - Gabungan Penulis Nasional (Gapena) gembira dengan langkah kerajaan yang bersungguh-sungguh mencari penyelesaian terhadap isu Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) berikutan banyak pihak menolak pelaksanaannya.

Ketua Satu Gapena, Profesor Emeritus Tan Sri Ismail Hussein berkata, kesungguhan itu mencerminkan kerajaan amat prihatin dan memahami hasrat rakyat tentang isu pendidikan.

"Gapena amat berterima kasih kepada Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin yang juga Menteri Pelajaran kerana mengambil berat tentang perkara ini.

"Tindakan beliau menyegerakan penilaian semula dasar dan membuat keputusan secepat mungkin akan memberi faedah kepada anak-anak di masa depan," katanya pada sidang akhbar mengenai perkara itu di sini hari ini.(Petikan Utusan Malaysia, 28 Mei 09)


Komen:
Harap-harap kegembiraan Gapena ini akan berpanjangan dan Kerajaan memansuhkan PPSMI. Semua anggota kerabat Gapena yang mewakili seluruh kaum penulis di negara ini sudah barang tentu menunggu dengan harapan menggunung.

Ada cara untuk "memetahkan" anak-anak bangsa bercakap dalam bahasa Inggeris. Ada cara yang paling berkesan. Salah satu cara adalah dengan mewajibkan pelajar-pelajar bertutur dalam bahasa Inggeris di dalam kelas ketika berlangsung pembelajaran bahasa itu. Atau wajibkan mata pelajaran bahasa Inggeris dan Kesusateraan Inggeris di peringkat sekolah menengah. Lebih penting lagi adakan kegiatan ko-kurikulum dengan bahasa Inggeris sebagai bahasa komunikasi. Contohnya dengan mengadakan kegiatan "pintar Sains dengan eksperimen" dalam bahasa Inggeris. Dan penting juga, adakan kegiatan senam pagi selama 45 minit melalui mata pelajaran Pendidikan Jasmani atau istilahnya PE (Physical Education) yang pernah diadakan di sekolah-sekolah pada zaman sebelum merdeka dahulu.

Apapun jua, syabas kepada semua golongan yang prihatin kepada dasar pendidikan kita yang mahukan bahasa Melayu dimartabatkan.Harap-harap TPM dan lebih-lebih lagi PM tidak akan mempersia-sia harapan mantan PM terdahulu, Tun Abd. Razak, orang tua PM sekarang, yang pernah menjadi Menteri Pelajaran.

Harap-harap juga Menteri Pelajaran sekarang tidak terikut-ikut dengan rentak dan tarian Menteri pelajaran sebelumnya yang suka sangat "beating around the bush."

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

FAMILY BLOGS

Special Interview Session with Malaysian Personalities, 2007

Special Interview Session with Malaysian Personalities, 2007
With Tan Sri Dol Ramli, Ex-Director General (RTM) at his residence, Bukit Ampang, KL..

Interview Session with Malaysian Personalities, 2007

Interview Session with Malaysian Personalities, 2007
Sharing a light moment with Tun salleh Abbas at his residence in Kuala Lumpur.

RTM MALAY LANGUAGE ACTION COMMITTEE 1983

RTM MALAY LANGUAGE ACTION COMMITTEE 1983
Dato' Dr. Firdaus Abdullah chairing the session, with Dr. Sulaiman Masri (extreme right) and Haji Jajuli Abd. Rahman (second from right).