WELCOME TO THE BORDERLESS WORLD OF POSSIBLITIES!

How about sharing your slants and perspectives - left, right, up above or down below!?

Sunday 29 March 2009

KHIR, KHAIRY DAN MUKHRIZ TUN MAHATHIR


Pertemuan tiga presiden UMNO: Pak Lah (kanan), Tun Mahathir dan Dato' Seri Najib Tun Razak. (pix : The Star Online)
Ketua Pemuda UMNO yang baru, Khairy Jamaluddin

Khir, khairy, Mukhriz Tun Mahathir


Akhbar Berita Harian pada 28 Mac 09 melaporkan Datuk Seri Seri Dr Mohamad Khir Toyo mendakwa punca beliau tewas dalam perebutan jawatan Ketua Pemuda Umno adalah disebabkan isu yang dibangkitkan pembangkang terhadapnya yang memburukkan namanya. Menurutnya, antara isu yang dibangkitkan pembangkang adalah isu Badan Kebajikan dan Amal Isteri Wakil-Wakil Rakyat Selangor (Balkis), yang satu ketika diterajui isterinya, Datin Seri Zaharah Kechik. Kata Khir,”Isu sedemikian mungkin mempengaruhi perwakilan atas pagar tetapi saya fikir itu perkara biasa dan tidak penting.”

Dalam pertandingan itu Khairy Jamaluddin menang setelah mengalahkan Khir dan Datuk Mukhriz Mahathir dengan Mukhriz berada di tempat ketiga dari segi jumlah undi. Namun yang menarik ialah kekalahan Mukhriz, calon pilihan awalnya mendapat perhatian perwakilan yang datang berduyun ke PWTC. Sepatutnya para perwakilan dan yang berduyun yang datang memberikan pehatian kepada kekalahan Khir yang dan bukannya Mukhriz. Ulasan tentang Kekalahan Khir yang kalah di belakang Khairy jarang didengar. Perwakilan mengejek Khairy kerana marah Mukhriz tidak menang.

Pelik juga. Bagaikan ada satu rancangan diatur jika Mukhriz kalah malam pertandingan itu. Untung juga Mukhriz, calon yang kalah berjiwa besar malam itu apabila menemui Khairy dan mengucapkan tahniah kepada Khairy. Khir yang tidak nampak bayang malam itu tidak dikisahkan orang. Orang UMNO sepatutnya sudah masak dengan trend dan pola pemiihan dalam UMNO dan sikap ahli-ahlinya. Sejak dahulu sememangnya begitu. Rumah siap pahat berbunyi.

Kemudian, calon yang mempunya jumlah pencalonan terbanyak belum tentu berjaya dalam pertandingan. Pernah satu ketika dalam pencalonan untuk merebut jawatan Majlis Tertinggi UMNO, ada calon yang kurang pencalonan berjaya merebut jawatan berbanding calon yang jumlah pencalonannya berlipat ganda lebih banyak. Sampai ada calon yang mengungkapkan “Bagi salah, tak bagi kalah!” Dalam maknanya itu. Dan Begitu jugalah yang terjadi dengan kes pencalonan jawatan ketua pemuda ini.

Dalam kes untuk merebut jawatan Ketua Pemuda ini, Khairy yang pencalonannya hanya tinggal nyawa-nyawa ikan itu akhirya muncul pemenang. Maka timbullah tuduhan yang bukan-bukan kerana sebelum pertandingan Khairy didapati bersalah oleh Lembaga Disiplin UMNO kerana melanggar etika parti. Oleh kerana Khairy dibenakan bertanding dan menang pula maka kemenangannya dianggap kemenangan tercemar. Kasihan Ketua Pemuda yang baru ini.

Keputusan Lembaga Disiplin dan kemenangan Khairy mewujudkan persepsi yang begitu dahsyat dalam kalangan perwakilan terhadap Khairy. Majoriti perwakilan termasuk seorang tokoh luar yang masih berminat dengan UMNO , kecuali penyokong Khairy, mentafsirkan Khairy “bermain kotor.” Mereka nampaknya tidak menghayati makna daripada keputusan Lembaga Disiplin terahadap Khairy. Dan inilah sebabnya mungkin Khairy diejek setiap kali namanya disebut baik di ruang lobi mahupun di dalam dewan.
Cerita kemenangan Khairy ini tidak habis dalam dan luar dewan perhimpunan. Dalam Rancangan Helo Malaysia terbitan BERNAMA TV 28 Mac 09 semalam ejekan terhadap masih bergema apaila angota panel tiga orang berbincang tentang Pemilihan UMNO tahun ini.
Tiga panel yang berbicang atas tajuk “Transformasi VS Implementasi” itu ialah Tan Sri Sanusi Joned (bekas ahli Parlimen), Datuk Ruhannie Ahmad (bekas Ahli Parlimen) dan Hambali Latiff (pengamal media).

Sanusi, misalnya, dalam hujahnya berkata keputusan pemilihan MT UMNO cacat sedikit kerana keputusan pemilihan Ketua Pemuda. Wlaupun Sanusi berpuas hati dengan keputusan di peringkat Taimbalan Presiden dan Naib Presiden. Sanusi tidak banyak memberi komen tentang keputusan pemilihan MT. walaupun keputusan menonjolkan 50% muka baru. Ada yang menganggap masih terdapat banyak lagi “orang Pak Lah (Perdana Menteri dato’ Seri Abdullah Ahmad Badawi). Ini dakwaan akhbar pembangkang (Harakah Online). Akhbar ini menyebut kira-kira 17 orang daripada 25 yang terpilih MT adalah orang-orang yang dikaitkan dengan Pak Lah. Akhbar The Star, 27 Mac 09 menyebut melalui tulisan kolumnis Joceline Tan, “Not the dream team but it’ll do.”

Bagi penganalisis politik pandangan yang dibawa Sanusi, mahupun Ruhannie ini, tidaklah memeranjatkan kerana, mereka bukan sahaja mempunyai pengalaman luas dalam politik UMNO tetapi juga persepsi dan sikap dan tingkah laku politik sebagai ahli UMNO banyak difahami orang. Sanusi, misalnya adalah kawan polittik rapat Tun Mahathir dan keluar UMNO besama-sama Mahathir tahun lalu. Ruhannie pula pernah bertugas dengan Tun Musa Hitam. Entah sebab apa Sanusi dan Ruhannie masih mempunyai kaitan dengan bekas tokoh UMNO yang isifatkan seorang negarawan oleh Najib.

Soalnya sekarang ialah sepanjang empat hari berkampung di PWTC wujud persepsi bahawa agenda perhimpunan agung UMNO kali ini seperti telah dirancang dan dipengaruhi oleh satu kekuatan luar yang bersekongkol dengan orang dalaman dan yang mempunyai “musuh” yang sama. Sikap dan tingkah laku yang ditunjukkan oleh khalayak UMNO di dalam dan di luar dewan Merdeka PWTC banyak dipengaruhi oleh agenda ini.

Seorang pemerhati di lobi PWTC berkata, “Ini bukan lagi persepsi tetapi realiti keadaan. Buktinya awak sendiri boleh lihat sambutan hangat yang ditunjukkan perwakilan dalam Dewan Merdeka apabila kira-kira pukul 12.30 tengah hari pada hari terakhir siding Timbalan Pesiden UMNO yang baru mengumumkan kedatangan seorang tokoh besar, yang telah keluar UMNO masuk ke dam Dewan. Lebih hebat lagi gerak tingkah tokoh ini disorot “habis” oleh TV ketika bersalaman dengan anggta MT, lama dan baru di atas pentas. Yang saya tak nampak muka ketua pemuda yang baru. Barangkali kebetulan kamera TV sempat merakamkan wajahnya pada momen-momen menarik itu.”

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

FAMILY BLOGS

Special Interview Session with Malaysian Personalities, 2007

Special Interview Session with Malaysian Personalities, 2007
With Tan Sri Dol Ramli, Ex-Director General (RTM) at his residence, Bukit Ampang, KL..

Interview Session with Malaysian Personalities, 2007

Interview Session with Malaysian Personalities, 2007
Sharing a light moment with Tun salleh Abbas at his residence in Kuala Lumpur.

RTM MALAY LANGUAGE ACTION COMMITTEE 1983

RTM MALAY LANGUAGE ACTION COMMITTEE 1983
Dato' Dr. Firdaus Abdullah chairing the session, with Dr. Sulaiman Masri (extreme right) and Haji Jajuli Abd. Rahman (second from right).