WELCOME TO THE BORDERLESS WORLD OF POSSIBLITIES!

How about sharing your slants and perspectives - left, right, up above or down below!?

Saturday 21 March 2009

SEBAGAI PEMERHATI ATAU TETAMU PERASMIAN SIDANG?

Dr Mahathir diundang sebagai pemerhati


PETALING JAYA: Bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad mengesahkan sudah menerima jemputan secara rasmi untuk menghadiri Perhimpunan Agung Umno pada Selasa depan tetapi belum memutuskan sama ada akan hadir atau tidak.

Beliau yang juga bekas Presiden Umno berkata, beliau diundang sebagai pemerhati.

"Ya...saya ada dijemput sebagai bukan ahli Umno. Saya dijemput sebagai pemerhati tetapi saya belum memutuskan lagi sama ada akan hadir atau tidak," katanya selepas menghadiri Majlis Pelancaran Wisma Sahoca (Persatuan Bekas Pelajar Kolej Sultan Abdul Hamid), dekat sini , semalam. (Petikan Berita Harian, 21 Mac 2009)

Komen:
Satu perkembangan menarik dalam UMNO. Orang luar parti dijemput sebagai pemerhati. Sejak sekian lama ahli-ahli UMNO pun tak ramai yang dijemput sebagai pemerhati. Oleh kerana idea dan pandangannya bernas dan bermanfaat apa kata kita bagi peluang kepada Tun Mahathir ikut serta dalam perbahasan atau menjadi salah seorang yang akan bercakap dalam Perhimpunan. Rasanya, sejak dahulu belum pernah UMNO mempelawa pemimpin-pemimpin yang bukan anggota UMNO dipelawa menghadiri Sidang, walaupun sebagai tetamu di majlis Pembukaan Perhimpunan UMNO. Mungkin saya silap kot, dan tak ingat atau masih jahil tentang sejarah UMNO ini sebab usia pun dah mulai senja dan daya berfikir pun telah kurang.

Jika bekas orang kuat UMNO itu menerima pelawaan itu, maka ia akan benar-benar akan mewujudkan satu tradisi bagi UMNO untuk mempelawa pemimpin-pemimpin di luar UMNO, hatta ketua parti-parti pembangkang seperti PAS, PKR dan DAP diundang, sekurang-kurangnya hadir dalam Majlis Perasmian Sidang. Orang ramai boleh bayangkan suatu ketika nanti, ketua pembangkang sekarang, Dato’ Seri Anwar Ibrahim, Pengerusi DAP Karpal Singh dan Presiden PAS, Dato’ Seri Abdul Hadi Awang, malah “nakhoda” PAS, Datuk Nik Aziz yang bukan sahaja hadir sebagai tetamu khas dalam majlis perasmian Perhimpunan, tetapi juga diberikan status pemerhati. Di Amerika pun, tidak wujud tradisi begitu. Misalnya Ketua Demokrat menjadi pemerhati dalam Sidang tahunan Parti Republikan.

Agaknya inilah salah satu perubahan yang ingin dilakukan UMNO dalam Perhimpunan tahunannya 24 – 28 Mac ini. Rasa-rasanya Ahli Parlimen Bebas, Datuk Ibrahim Ali patut juga dijemput, terutama sejak akhir-akhir ini beliau sering seiiring dengan BN (baca: UMNO) dalam memperkatakan tentang isu-isu yang membabitkan orang Melayu dan Raja-Raja. Satu perkembangan positif? Kita ucapkan tahniah!

Agaknya inilah juga jenis perubahan seperti yang disarankan beberapa orang pemimpin tertinggi UMNO seperti Tan Sri Muhyiddin Yassin sehari dua ini. Sementara pemimpin Pemuda seperti Dato’ Mukhriz Mahathir pula mahu rakyat berubah dengan kembali kepada kehendak akar umbi. (Catatan: Mukhriz menerima pencalonan terbanyak untuk jawatan Ketua Pemuda UMNO dan jumlah pencalonan ini bolehlah dianggap bahawa Mukhriz “direstui” UMNO akar umbi.

Kebetulan Tun Mahathir adalah bapa Mukhriz. Mungkin kehadirian beliau nanti, jika menerima jemputan UMNO, adalah peluang terbaik Mukhriz menjayakan kemenangannya, jika keluar menduduki kerusi nombor satu Ketua Pemuda itu. Setiausaha Agung UMNO, Tengku Tan Sri Adnan berkemungkinan besar faham sangat-sangat akan hal ini. Bukankah Mahathir dan Tengku Adnan didakwa “pernah berdamping rapat satu ketika.” Tentang apa ya? Tak ingat pula saya.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

FAMILY BLOGS

Special Interview Session with Malaysian Personalities, 2007

Special Interview Session with Malaysian Personalities, 2007
With Tan Sri Dol Ramli, Ex-Director General (RTM) at his residence, Bukit Ampang, KL..

Interview Session with Malaysian Personalities, 2007

Interview Session with Malaysian Personalities, 2007
Sharing a light moment with Tun salleh Abbas at his residence in Kuala Lumpur.

RTM MALAY LANGUAGE ACTION COMMITTEE 1983

RTM MALAY LANGUAGE ACTION COMMITTEE 1983
Dato' Dr. Firdaus Abdullah chairing the session, with Dr. Sulaiman Masri (extreme right) and Haji Jajuli Abd. Rahman (second from right).