WELCOME TO THE BORDERLESS WORLD OF POSSIBLITIES!

How about sharing your slants and perspectives - left, right, up above or down below!?

Wednesday 25 March 2009

NAJIB, HISHAMUDDIN, UNDANG-UNDANG DAN PPSMI


Dato' Seri Hishamuddin Tun Hussein(kiri) dan Khairy Jamaluddin ketika mengundi di Sidang Pemuda UMNO di PWTC 25 Mac 09. Foto The Star Online


Dato' Seri Najib Tun Razak ketika merasmikan Sidang Pemuda, Wanita dan Puteri di PWTC 24 Mac 09.

Najib, Hishamuddin, Undang-Undang dan PPSMI

Umno benar-benar memperlekehkan perjuangan GMP berhubung bahasa Melayu dan PPSMI. Timblan Presiden Dato’ Seri Najib Tun Razak ada menyentuh tentang bahasa Melayu. Beliau akan memartabatkan bahasa itu supaya tidak hilang seperti halnya bahasa Latin, bahasa Aztec dan entah apa-apa bahasa lagi. Tetapi di ekor ucapannya tentang bahasa, beliau mahu UMNO dan rakyat mahir dalam bahasa Inggeris. Dan beliau berkata. Ketika merasmikan Persidangan Pemuda, Wanita dan Puteri UMNO di PWTC semalam, ““Let us not waste any more time. Stop these pointless polemics. Put an end to the ridiculous politicising of this issue.” Najib merujuk kepada debat yang berterusan sama ada Sains dan matematik patut terus diajar dalam bahasa Inggeris atau kembali diajar dalam bahasa Melayu.

Ketua Pemuda UMNO, Dato’ Seri Hishamuddin Tun Hussein pula tidak menyebut tentang bahasa Melayu atau PPSMI tetapi berkata, “Pergerakan itu akan mempertahankan keluhuran undang-undang, hak dan kedudukan orang Melayu dan Bumiputera, kesucian agama Islam dan institusi raja-raja Melayu. “

Nampaknya kedua-dua pemimpin ini mempunyai persamaan pandangan dengan bekas Presiden UMNO, Tun Mahathir tentang bahasa Melayu dan penggunaan bahasa itu dalam pengajaran Sains dan Matematik. Dengan demikian, ia bererti telah tiga pemimpin Malaysia (dua daripadanya pemimpin kanan UMNO) yang mahu meneruskan bahasa Inggeris digunakan untuk mengajar Sians dan Matemtik. Tak kiralah sama ada penggunaan bahasa Inggeris itu bertentangan atau sebaliknya debgan Perlembagaan Persekutuan.

Kadang-kadang naik pelik juga apabila Hishamuddin berkata bahawa beliau akan mempertahankan keluhuran undang-undang dalam ucapannya di Persidangan Pemuda hari ini. Nampaknya seperti “tak ada apa-apanya” apabila beliau umpama memperlekeh keluhuran undang-undang itu sendiri (Lihat Padal 252 Perlembagaan Persekutuan tentang bahasa Melayu). Begitu juga Najib dan Mahathir.

Maka apa yag diperjuangkan GMP setakat ini kembali kepada titik kosong. Pertemuan Hishamuddin dengan pemimpin-pemimpin GMP di pejabatnya beberapa hari menjelang persidangan tahunan UMNO ternyata hanyalah satu gimik politik Hishamuddin untuk meraih sokongan bagi kempen jawatan Naib Presidennya. Dato’ Dr. Hassan Ahmad, Ketua GMP dan yang lain-lain seperti Dato’ A Samad Said, telah deperlat dan digula-gulakan. Sebabnya beliau lebih arif pandangan golongan muda dalam Pemuda dan UMNO keseluhannya yang masih punya rasa simpati terahadap perjuangan GMP (baca: PPSMI).

Ucapan-ucapan ketia-tiga pemimpin ini kelihatannya selari dan selaras dengan aspirasi mereka masing-masing. Ternyata juga perubahan yang diinginkan Najib adalah perubahan yang tidak total dan transformasi yang lebih bersifat retorik.

Jadi “what next GMP?”

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

FAMILY BLOGS

Special Interview Session with Malaysian Personalities, 2007

Special Interview Session with Malaysian Personalities, 2007
With Tan Sri Dol Ramli, Ex-Director General (RTM) at his residence, Bukit Ampang, KL..

Interview Session with Malaysian Personalities, 2007

Interview Session with Malaysian Personalities, 2007
Sharing a light moment with Tun salleh Abbas at his residence in Kuala Lumpur.

RTM MALAY LANGUAGE ACTION COMMITTEE 1983

RTM MALAY LANGUAGE ACTION COMMITTEE 1983
Dato' Dr. Firdaus Abdullah chairing the session, with Dr. Sulaiman Masri (extreme right) and Haji Jajuli Abd. Rahman (second from right).