WELCOME TO THE BORDERLESS WORLD OF POSSIBLITIES!

How about sharing your slants and perspectives - left, right, up above or down below!?

Thursday 5 March 2009

FASAL 152: USMAN AWANG MENCIPTA "MALAM DI BALAI BUDAYA"


Keranda 152, sempena Fasal 152 Perlembagaan Persekutuan menganai Bahasa.

Puisi ini dicipta Allahyarham Usman Awang pada 3 Mac 1967 ketika Parlimen membahaskan Rang Undang-Undang Bahasa berkaitan dengan Fasal 152 Perlembagaan Persekutuan. Pada masa itu Tun Syed Nasir ialah Pengarah Dewan Bahasa dan Pustaka. Dalam perhimpunan yang diadakan di Balai Budaya itu Syed Nasir hanya mampu bercakap dalam beberapa patah perkataan sahaja. Suaranya tak keluar, kerongkongnya tersekat, beberapa titis air matanya mengalir.

Katanya, "Saya menangis, bukan kerana takut, tetapi air mata ini lahir dari keharuan hati sanubari saya mengenangkan nasib bangsa saya. Saya tak boleh buat dan bercakap apa-apa sekarang ini. Saya terikat. Bila suatu hari nanti saya tidak terikat lagi, saya akan hamburkan kepada rakyat. Sekarang ada usaha yang hendak menghancurkan saya, menghina saya..." Suara Syed Nasir tenggelam dalam tepuka dan jetitan yang menyatakan sokongan, menyatakan rakyat berdiri di belakang Syed Nasir...

Demikian antara lain catatan Usman Awang, setahun sesudah beliau mencipta puisi Malam Di Balai Budaya seperti yang saya sematkan di bawah ini.

MALAM DI BALAI BUDAYA
Oleh Usman Awang


Penyair Usman Awang

Malam itu di Balai Budaya
Api dan Airmata


Malam itu di Balai Budaya
Seorang guru tua berbicara
“Berarak ke parlimen, aku di muka.”

Malam itu di Balai Budaya
Seorang peguam muda berkata
“Bakar perlembagaan 152.”

Malam itu di Balai Budaya
Seorang pemuda berteriak
“Ayuh, mari kita berarak.”

Malam itu di Balai Budaya
Para pelajar berikrar
“Dada kami sedia dibakar.”

Malam itulah juga
Parlimen jadi pertanda
Memenggal leher BAHASA.

3 Mac 1967.


Puisi Malam Itu Di Bi Balai Budaya

Setahun setalah puisi ini dicipta Usman melihat Rang Undang-Undang yang diluluskan itu, keadaan "telah membuktikan kepada kita pelaksanaan bahasa Melayu baik sebagai bahasa rasmi baik sebagai bahasa kebangsaan jauh lebih mundur dari saat-saat sebelumnya."

Hari ini, 5 April 2009, kita akan melihat keadaan semain suram. Ramalan Usman Awang lebih 40 tahun dahulu itu semakin menjadi nyata. Seperti katanya ketika itu, "Tahun demi tahun sejarah yang bakal dilalui oleh kita dan bahasa Melayu akan merakamkan kebenaran yang sebenarnya. Dan apa yang paling penting pada setiap pencinta dan pejuang bahasa, mereka tidak seharusnya menyerah kepada keadaan dan tunduk pada sebarang tekanan. Perjuangan ini belum selsai. Belum selesai..."

Hakikatnya demikianlah bahasa kebangsaan kita hari ini.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

FAMILY BLOGS

Special Interview Session with Malaysian Personalities, 2007

Special Interview Session with Malaysian Personalities, 2007
With Tan Sri Dol Ramli, Ex-Director General (RTM) at his residence, Bukit Ampang, KL..

Interview Session with Malaysian Personalities, 2007

Interview Session with Malaysian Personalities, 2007
Sharing a light moment with Tun salleh Abbas at his residence in Kuala Lumpur.

RTM MALAY LANGUAGE ACTION COMMITTEE 1983

RTM MALAY LANGUAGE ACTION COMMITTEE 1983
Dato' Dr. Firdaus Abdullah chairing the session, with Dr. Sulaiman Masri (extreme right) and Haji Jajuli Abd. Rahman (second from right).