WELCOME TO THE BORDERLESS WORLD OF POSSIBLITIES!

How about sharing your slants and perspectives - left, right, up above or down below!?

Monday 16 March 2009

PERHIMPUNAN UMNO: SIAPA KETUA PEMUDA TERPILIH?


Dato' Seri Hishamuddin Tun Hussein yang melapaskan jawatan Ketua Pemuda untuk bertanding jawatan Naib Presiden dalam Perhimpunan UMNO 24-28 Mac ini. Foto The Star

HARAPAN CALON PEMUDA UMNO

Ketika berada di kampus UPM (Universiti Putra Malaysia) Sabtu lalu (14 Mac 09) menghadiri Seminar Kesusasteraan di Jabatan Bahasa Melayu, sempatlah berual dengan seorang professor yang telah lama bermukim dalam bidang akademik. Setiap kali bersamanya, beliau tidak ketinggalan bertanya tentang suasana politik kontemporari. Walaupun seminar hari itu adalah untuk mengenang kembali dunia akademik tokoh yang telah peri buat selama-lamanya, tetapi sembang santai tentang politik tetap menarik perhatian.

Saya tanyakan tentang perhimpunan agung UMNO 24 Mac ini, terutama harapan calon Pemudanya yang akan berentap. Saya tanyakan siapa akan muncul sebagai Ketua Pemuda Terpilh yang baru, bakal menggantikan Dato’ Seri Hishamuddin Tun Hussein: Dato’ Mukhriz Tun Mahathir kah? Dato’ Seri Dr. Mohd Khir Toyo kah? Atau Encik Khairy Jamaluddin kah?

Jawab Profesor itu, “ Kalau saya jadi pengundi, saya tak pilih mana satu pun.” Katanya, "Sebabnya mudah saja. “Yang kita nak pilih apanya?”

Tergamam juga sebentar dibuatnya. Mahu dikatakan beliau tidak minat berpolitik, beliau mengajak berbual tentang politik setiap kali bertemu. “Kita kan nak cari calon ideal segala-galanya kan?” soalnya.
“betullah.”

“Di mana idealnya calon-calon ini. Saya tak Nampak. Yang saya Nampak setiap seorang daripada calon itu ada sahaja unsur negatif. Tak banyak unsur campurnya. Minus saja, plusnya kurang.”

“Kita cakap cara orang hululah ya. Cuba kita baca calon Mukhriz. Usia ok. Bagi saya beliau terlalu terikut-ikut rentak bapanya, bekas PM dahulu. Padahal beliau sudah keluar daripada UMNO. Tapi masih bercakap tentang UMNO. Dan tak banyak pula bercakap tentang parti-parti lain seperti PR, misalnya. Saya melihat ada unsur dendam dalam dirinya. Dan ini sudah tentu mempengaruhi undi yang diterima Mukhriz dalam kalangan Pemuda nanti. Kalau ia pun nak tolong anak, buatlah macam Lee Kuan Yew Singapura menolong anaknya sehingga jadi penggantinya di pulau republik itu.” Dahi professor itu sudah menampakkan tanda berpeluh. Beliau mula merasakan bahang panas buah fikirnya, walaupun keadaan dewan itu masih dalam sejuk dingin.

“Bagaimana dengan Khir Toyo?”
“Ini satu lagi,” jawabnya. “Persepsi orang ramai terhadapnya lebih banyak negatif daripada positifnya. Puncak persepsi yang negatif ini ialah hadiah penyapu kepada kakitangan kerajaan. Ini apa cerita? Takkanlah beliau tidak faham adat resam orang Melayu. Penyapu itu bukankah selalu dikaitkan dengan maruah. Apa? Rendah sangatkah maruah pegawai dan kakitangan awam sehingga dihadiahkan dengan penyapu. Bagi di depan umum pula?”

“Bagaimana pula dengan Khairy Jamaluddin?”
“Ini satu hal lagi. Orangnya pintar. Lulusan Oxford. Beliau membawa banyak liabliti politik apabila menjadi menantu PM. Macam-macam cerita yang kita dengarkan. Persepsi negatif ini berlarutan dan perkara inilah yang banyak memakan dirinya. Lagi pun Khairy ini tidak dapat lepas daripada bayangan mentuanya. Saya yakin dengan pepatah: Cepat naik cepat turun. Lagi pun beliau belum pernah diuji. Selama ini ok-lah. Apa kata nanti apabila mentua tidak lagi mempunyai pokok beringin yang rending. Kamu faham maksud sayakan?”

Mungkin dalam hati Profesor Mukhriz ada kelebihan kerana jumlah pencalonan yang paling tinggi dahulu itu."
"Belum tentu. Orang UMNO ini bukannya seperti membilang dua kali dua mesti empat. Pada orang UMNO dua kali dua boleh menjadi lapan atau sepuluh." Profesor itu ketawa kecil.

Perbualan santai ini jauh daripada ilmiahnya. Betul-betul cerita warong kopi, walaupun kami berbual dalam dewan seminar yang berhawa dingin, yang dikelilingi peserta golongan tenaga akademik dan mahasiswa.

“yang mana satu calon Profesor dalam kalangan tiga calon ini?”
“Seperti yang kata pada mula-mula tadi. Kalau saya jadi pemilih, ketiga-tiganya tak boleh pakai.”
“takkan tak ada satu kot yang boleh diterima Pemuda.”
“itu pilihan Pemuda. Kita kan bukan pemuda lagi. Dan belum tentu kita ini anggota UMNO.”
“Menyindir Nampak?”
“Betul! Kita berada di luar parti. Saya percaya kamu pun berada di luar parti. Tak tahulah kalau kamu ahli UMNO!” jawab Profesor. “Sekarang kita tanya diri kita sendiri: Mahu ke mana Pemuda UMNO? Kiblat mereka ke mana? Kalau masuk UMNO nak dapat projek, nak buncitkan perut sendiri, silakanlah. Tapi masalahnya perwakilan Pemuda UMNO yang mengundi nanti adakah benar-benar memilih calon yang sesuai, ideal dan mempunyai semangat Melayu, terutamanya sebagai ketua mereka untuk tiga tahun akan datang. Kamu kena tanya mereka. Yang semangat itu mana dan apanya? Apakah mereka mempunyai semangat mencari projek atau semangat orang Melayu. Janganlah jadi macam sesetengah orang kata. Nama sahaja orang Melayu tetapi jiwanya kosong. Jiwa Melayunya tak ada lagi. Yang tinggal nama sahaja Melayu. Lalu mendabik dada: Saya orang Melayu, walaupun saya tak guna bahasa Melayu.
"Cantik kan kalau kita jumpa orang Melayu macam ini.”

Kami terpaksa menghentikan perbualan kecil kami kerana masa untuk sesi Profesor itu membentangkan kertas kerjanya telah sampai. Tema seminar hari itu ialah Dharmawijaya Dalam Kenangan. Seminar akan berbincang tentang sumbangan dan ketokohan Allahyarham Dharmawijaya atau nama penuhnya Kamaruzzaman Abd. Kadir. Allahyarham terkenal dengan puisinya dan pernah bertugas ebagai guru, pegawai DBP dan tenaga akademik. Jawatan terakhir Allahyarham ialah Sarjana tamu di UPM. Beliau meninggal dunia pada tahun 2005, meninggalkan seorang balu dan tiga anak.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

FAMILY BLOGS

Special Interview Session with Malaysian Personalities, 2007

Special Interview Session with Malaysian Personalities, 2007
With Tan Sri Dol Ramli, Ex-Director General (RTM) at his residence, Bukit Ampang, KL..

Interview Session with Malaysian Personalities, 2007

Interview Session with Malaysian Personalities, 2007
Sharing a light moment with Tun salleh Abbas at his residence in Kuala Lumpur.

RTM MALAY LANGUAGE ACTION COMMITTEE 1983

RTM MALAY LANGUAGE ACTION COMMITTEE 1983
Dato' Dr. Firdaus Abdullah chairing the session, with Dr. Sulaiman Masri (extreme right) and Haji Jajuli Abd. Rahman (second from right).