WELCOME TO THE BORDERLESS WORLD OF POSSIBLITIES!

How about sharing your slants and perspectives - left, right, up above or down below!?

Saturday 21 March 2009

TAKTIK MENGHULUR WAKTU & BERLEGAR DALAM CAWAN


Dato' Seri Hishamuddin Tun Hussein: Gimik Perhubungan awam atau...?

MENTERI KITA GUNA TAKTIK MENGHULUR WAKTU

Tidak pasti apa tujuan sebenar Menteri Pelajaran, Dato’ Seri Hishamuddin Tun Hussein kita memanggil pemimpin-pemimpin GMP kelmarin di pejabatnya di Putrajaya. Untuk tujuan perhubungan awam (PR Works?) atau kempen untuk menang pertandingan Naib-Presiden UMNO 26 Mac depan? Kelihatannya begitulah keadaannya ketika melihat imej-imej menteri bersama pemimpin GMP yang diketuai Datuk Dr. Hassan Ahmad kelmarin itu.

Calon Naib Presiden ini menggunakan kedua-dua tujuan itu sekaligus. Kemudian kita kita tidak nampak wajah tokoh-tokoh akademik yang turut hadir dalam pertemuan itu, iaitu Dr. Abdullah Hassan Dr. Shahrir. Ramai mengandaikan pertemuan itu dikaitkan untuk menyaingi kerja-kerja perhubungan awam (PR) yang dimanfaatkan Dato’ Seri Hadi Awang, pemimpon PAS dalam perarakan anti-PPSMI menuju Istana Negara tempoh hari.

Lihat sahaja gelagat menteri berkenaan yang begitu mesra dengan para pemimpin GMP waktu pertemuan itu. Bliz TVnya hebat. Lebih seminit waktu siaran TV digunakan, mengalahkan bliz TV untuk Perdana Menteri sendiri. Penonton TV, terutama pemimpin UMNO pun lega dan puas hati dengan kemesraan yang ditunjuk calon Naib Presiden UMNO ini yang nasibnya ditentukan 26 Mac ini. Kurang jelas adakah ini untuk ‘political mileage’ UMNO menyaingi rakyat yang berarak dari Masjid Negara ke Istana Negara dahulu atau ‘political mileage’ peribadi menteri. Pasti, menteri dan calon Naib Presiden UMNO itu tahu jawabnya.

Akhirnya setelah pertemuan, pemimpin GMP dilaporkan akan meneruskan perjuangan kerana menurut mereka pertemuan itu seperti berlegar-legar dalam “cawan kopi” sahaja. Menteri kita itu nampaknya masih tak berganjak dengan pendiriannya. Tidak ada yang baru daripada pertemuan itu. Barangkali pula akan ada persidangan media daripada menteri ini menjelaskan hasil pertemuan itu. Dan beliau pun akan kembali kepada cerita lamanya, iaitu akan memberikan pertimbangan akan pandangan pemimpin GMP. Bak kata rakyat biasa pemimpin GMP “kena main” lagi.

Saya rasa cukuplah berunding dengan orang-orang yang sudah pun mempunyai keputusan dan masih mempunyai sikap “Saya lebih tahu daripda kamu (I know best).” Cakaplah apa sahaja. Rundinglah apa cara. Orang-orang begini telah mempunyai tekad untuk meneruskan PPSMI, biar apa pun akan terjadi. Dengan gelagat ahli-ahli UMNO sekarang ini, ditambah dengan sikap dan tingkah ahli perwaki;an yang lebih 2000 orang itu, apakah pemimpin-pemimpin GMP boleh mengharapkan sesuatu akan berlaku yang akan memihak kepada keinginan rakyat banyak, yang mahu mansuhkan PPSMI? Jangan harap!

Hanya ikrar daripada pejuang yang mewakili rakyat banyak perlu digembleng dengan lebih rakus lagi. Teruskan Perjuangan! Mengharapkan para perwakilan menyingkirkan calon-calon yang pro- PPSMI agak sukar kerana perwakilan akan membuat pertimbangan yang lebih memihak kepada kepentingan parti dan peribadi, bukan memihat kepada kepentingan nasional (baca: bahasa). Malah yang pro-PPSMI telah menganggap diri mereka sebenarnya tengah mempertahankan kepentingan nasional, walaupun terang-terangan dari segi Perlembagaan sikap dan tingkah mereka jauh bertentangan, malah menjdi satu kesalahan.

Ada dua cara sahaja yang ada. Pertama melobi para perwakilan untuk menolak calon-calon yang pro-PPSMI, hatta jika ia terkena kepaada batang hidung menteri yang bertanggungjawab itu sendiri. Kedua, nantikan PRU ke-13 ( 2012) untuk kita buat perhitungan seperti yang pernah disarankan Datuk A. Samad Said. Ketika itu nanti masa akan menentukan siapa sebenarnya yang lebih berkuasa. Parti yang pro-PPSMI akar umbi parti dan Rakyat banyak?

Yang nyata buat masa ini menteri pelajaran kita itu sedang menghulur-hulur waktu. Beliau ini gamaknya sedang menunggu keputusan pemilihan UMNO 26 Mac ini. Menang atau tersingkir? Jika menang maka pendiriannya terhadap PPSMI akan menjadi lebih teguh. Jika kalah beliau akan memanfaatkan teori konspirasi yang sekarang ini sedang hangat diperkatan orang berhubung keputusan Lembaga Disiplin UMNO yang bertindak terhadap calon-calon yang pada pandangan Lembaga itu didapati bersalah daripada segi etika parti.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

FAMILY BLOGS

Special Interview Session with Malaysian Personalities, 2007

Special Interview Session with Malaysian Personalities, 2007
With Tan Sri Dol Ramli, Ex-Director General (RTM) at his residence, Bukit Ampang, KL..

Interview Session with Malaysian Personalities, 2007

Interview Session with Malaysian Personalities, 2007
Sharing a light moment with Tun salleh Abbas at his residence in Kuala Lumpur.

RTM MALAY LANGUAGE ACTION COMMITTEE 1983

RTM MALAY LANGUAGE ACTION COMMITTEE 1983
Dato' Dr. Firdaus Abdullah chairing the session, with Dr. Sulaiman Masri (extreme right) and Haji Jajuli Abd. Rahman (second from right).