WELCOME TO THE BORDERLESS WORLD OF POSSIBLITIES!

How about sharing your slants and perspectives - left, right, up above or down below!?

Tuesday 24 March 2009

PERKASA, MAHATHIR DAN UMNO


Tun Mahathir Mohamad, bekas Presiden UMNO yang tidak lagi menjadi ahli UMNO


Dato' Seri Najib Tun Razak semasa merasmikan perhimpunan Pemuda, Wanita dan Puteri UMNO di PWTC 24 Mac 09, 9.00 malam. gambar The Star Online)

PERKASA, TUN MAHATHIR DAN UMNO
Persidangan Kemuncak Pribumi Negara yang disertai 66 badan bukan kerajaan (NGO) semalam berikrar mempertahankan dan memperjuangkan kepentingan dan kesinambungan Melayu dan pribumi sebagai kaum majoriti asal yang sah menurut sejarah dan Perlembagaan.

Sambil menegaskan bahawa perpaduan kaum Melayu dan pribumi menjadi teras kestabilan rakyat, persidangan sehari anjuran Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa) itu meluluskan 10 pendirian. Salah satu perkara yang penting ialah “Menggesa semua pihak menghormati semangat Perlembagaan yang mendasari dan menjadi paksi kepada kedudukan bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan serta tidak melakukan sesuatu tindakan secara langsung atau tidak langsung menjejaskan dan menggugat kedudukan bahasa Melayu sebagai alat perpaduan dan media pengajaran dalam sistem pendidikan kebangsaan.

Saya bercakap dengan seorang warga emas yang mendakwa dirinya pejuang kemerdekaan dan lulusan SITC (Sultan Idris Training College) di Tanjung Malim. Usianya kini dalam lingkungan 70-an. Masih segar fikirannya dan ternyata semangat keMelayuannya masih tak terusik, terus membara. Sesekali dalam perbualan itu beliau, yang enggan namanya disebut, terharu dan kata-katanya tersekat-sekat dek hiba dan pasrah akan nasib bahasa dan bangsanya.

Majlis ketika itu sedang bersemangat mendengar Tun Mahathir memberikan ucap utamanya tentang Melayu. Namun apa yang menariknya ialah komen warga emas ini terhadap ucapan Tun Mahathir . Katanya, “Tun ini nampaknya masih mahu juga bermain politik. Sekarang beliau nak guna strategi dan taktik yang sama seperti apa yang dilakukannya ketika beliau dipecat daripada UMNO dahulu.”

Saya sedikit terperanjat dan menanyakan apa cerita. “Tak ada apa. Hanya Tun kita ini hendak mengingatkan kelemahan orang Melayu pada masa ini dan mungkin cuba menarik perhatian semua orang Melayu tanpa mengira parti politik supaya bersama-samanya semula. Mesti ada mesej yang ingin disampaikan Tun. Ada yang disasarkannya,” kata Warga emas itu.

Saya masih tertanya-tanya. Warga emas itu kemudian berkata,”Kamu belajar lagilah tentang politik orang Melayu. Nampaknya kamu masih dangkal dengan mainan pemimpin orang Melayu. Mari kita dengar Tun kita berucap.”

Saya bingung dan penasaran. Saya memikirkan kata-kata warga emas yang mendakwa dirinya pejuang bahasa dan bangsa, lama setelah persidangan Perkasa selesai. Terlintas dalam fikiran apakah mungkin warga emas itu ingin mengaitkan ucapan Tun itu dengan Melayu, dengan bahasa Melayu dan dengan bangsa Melayu? Apakah mesej tersirat yang mahu ditonjolkan warga emas itu?


Pengerusi Lembaga Disiplin UMNO, Tan Sri Tengku Ahmad Rithauddeen Tengku Ismail dengan senarai ahli yang didapti bersalah melanggar etika parti menjelang pemilihan UMNO. Foto NST.

Kemudian saya terbaca laporan AFP tentang pernyataan Dato’ Seri Najib Tun Razak tentang pemilihan UMNO pada 24 -28 Mac ini. Antara lain AFP melaporkan Najib sebagai berkata, “We want UMNO to be seen as a clean party so we realise that there is some risk attached to it (internal factions). But the biggest risk is… if UMNO is rejected by the people.”

Najib mengaku terdapat pandangan umum bahawa pemimpin UMNO kebanyakannya telah menjadi “angkuh (arrogant) dan mengamalkan kegiatan-kegiatan yang tidak sihat. Kita kena bersihkan UMNO…kalau kita tidak berubah, kita akan diubah.”
Barangkali apa yang difikirkan warga emas yang saya temui dalam majlis Perkasa siang tadi ialah masalah rasuah dan politik wang. Inilah isu yang mengakibatkan Barisan Nasional kalah teruk dalam Pilihanraya Umum tahun lalu sehingga memberikan keuntungan politik yang tidak pernah dimimpikan pihak pembangkang. Pakatan Rakyat yang dipimpin Dato’ Seri Anwar Ibrahim berjaya menguasai lima negeri dan mempunyai sepertiga jumlah kerusi di Parlimen.

Barangkali Najib melihat sikap angkuh pemimpin UMNO jarang cuba menghayati aspirasi bangsa Melayu, terutama untuk memartabatkan bahasa Melayu itu sendiri. Ada pemimpin UMNO yang terang-terangan memperlekeh pandangan akar umbi yang sejak dahulu sehingga hari ini mahukan bahasa Melayu, misalnya ditingkatkan penggunaannya, bukan diperkecilkan. Bantahan rakyat yang menantang PPSMI, misalnya, seperti yang ditunjukkan dalam demonstrasi anti-PPSMI baru-baru ini yang diterajui GMP seperti tidak dihiraukan. Padahal UMNO tahu sangat bahawa dengan melaksanakan PPSMI, ia bertentangan dengan Pasal 152 Perlembagaan Persekutuan. Mahathir, arkitek PPSMI yang kini bukan lagi anggota UMNO sendiri mahu PPSMI diteruskan. Ironisnya seperti yang dilaporkan New Straits Times (23 March 09) Mahathir “envisioned radical concepts of Malay ownership of Malaysia - Malays are the indigenous race of Malaysia, the national language is Bahasa Melayu which must be learned and conversed by other races, Malays’ tolerance and non-confrontational nature allowed them to be subjugated in their own land by the other races with the collusion of the British and an affirmative action programme later headlined as the NEP must be instituted to check Malaysian Chinese economic dominance.”

Maka fahamlah saya mengapa warga emas yang saya temui di Persidangan Perkasa itu berkata demikian. ”Kamu belajar lagilah tentang politik orang Melayu. Nampaknya kamu masih dangkal dengan mainan politik orang Melayu. Lebih baik kita dengar Tun kita berucap.”

Nyatanya Mahathir masih seperti dahulu, menjadikan politik sebagai alat mencapai sasaran. Beliau sudah masak dengan asam garam kehidupan berpolitik. Baik dahulu baik sekarang., terutama sekembalinya beliau ke pangkuan UMNO setelah dipecat pada tahun 1970-an dahulu. Lalu teringat saya sebuah buku terbitan Oxford University Press bertajuk The Paradox of Mahathirism. Buku ini didasarkan kepada sebuah tesis sarjana seorang mahasiswa dari Singapura yang mengkaji tentang pemikiran politik Tun.

Sementara itu AFP melaporkan bahawa pihak pembangkang yakin kemelut UMNO hari ini adalah disebabkan oleh keinginan parti itu membersihkan namanya. Tetpi usaha ini seperti yang dilaporkan AFP sebagai “UMNO’s anti-graft purge, mainly aimed at settling old scores, and that it only scratches the surface of the corruption that has dogged the party for decades.”

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

FAMILY BLOGS

Special Interview Session with Malaysian Personalities, 2007

Special Interview Session with Malaysian Personalities, 2007
With Tan Sri Dol Ramli, Ex-Director General (RTM) at his residence, Bukit Ampang, KL..

Interview Session with Malaysian Personalities, 2007

Interview Session with Malaysian Personalities, 2007
Sharing a light moment with Tun salleh Abbas at his residence in Kuala Lumpur.

RTM MALAY LANGUAGE ACTION COMMITTEE 1983

RTM MALAY LANGUAGE ACTION COMMITTEE 1983
Dato' Dr. Firdaus Abdullah chairing the session, with Dr. Sulaiman Masri (extreme right) and Haji Jajuli Abd. Rahman (second from right).