WELCOME TO THE BORDERLESS WORLD OF POSSIBLITIES!

How about sharing your slants and perspectives - left, right, up above or down below!?

Wednesday 11 March 2009

MINTALAH PAK MENTERI KITA CUBA INGATKAN PERTEMUAN TAHUN 2005 ANTARA PM DENGAN KUMPULAN PRIHATIN


Kumpulan mahasiswa turut bantah PPSMI ketika berhimpun di Masjid Negara 7 Mac 2009 yang lalu. Foto A.F.Yassin yang turut berada di Masjid Negara.

Sekadar mengingatkan Pak Menteri Pelajaran yang masih muda belia akan hasil pertemuan Kumpulan Prihatin dengan Perdana Menteri tentang PPSMI pada tahun 2005 seperti yang dicerita tokoh akademik dari Universiti Malaya, Prof Datuk Abu Bakar Hamid. Tokoh akademik ini adalah salah seorang yang hadir dalam pertemuan itu sebagai jurucakap pihak Kumpulan Prihatin. Pihak Gapena dan NGO lain pernah pula mengadakan seminar dan kongres tentang PPSMI ini sepanjang tempoh enam tahun yang lalu. Bimbang Pak Menteri kita ini"lupa-lupa ingat" kot tentang peristiwa-peristiwa ini kerana terlalu banyak "main politik" atau pegawai-pegawai kementerian beliau hanya mahu melaporkan "yang baik-baik" sahaja kepada Pak Menteri Pelajaran kita. Atau Pak menteri Pelajaran kita bukan memegang portfolio Kementerian Pelajaran ketika pertemuan itu!

Di bawah ini saya kutip reaksi Prof. Datuk Abu Bakar Hamid berkait dengan PPSMI ini sebagai mengulas e-mel daripada Dr. Awang Sariyan yang kini bertugas di Universiti Beijing, China.


Re: [kumpulan_prihatin] Re: himpunan 100 ribu rakyat anti ppsmi‏
From: kumpulan_prihatin@yahoogroups.com on behalf of Abu Bakar Abdul Hamid (abah38@yahoo.com)
Sent: Wednesday, 11 Mar, 2009 12: 35 AM
To: kumpulan_prihatin@yahoogroups.com

Assalaamu'alaikum,

Saya masih ingat tentang pertemuan dengan PM tahun 2005 itu oleh kerana saya menjadi juru cakap bagi pihak Kumpulan Prihatin dalam pertemuan itu. Kalau ingatan saya masih baik PM sememangnya mengatakan beliau bersetuju supaya kembali kepada dasar yang asal. Bagaimanapun beliau tidak berkata sudah mengarahkan Menteri Pelajaran. Katanya beliau akan mengarahkan Menteri Pelajaran berbuat demikian. Benarlah kami berbisik sesama sendiri Menteri Pelajran tidak akan melaksanakannya. Sementara itu saya sudah mengirimkan sms berikut kepada Menteri Pelajaran tetapi seperti biasa tidak mendapat apa-apa reaksi:

' YB Dato' Seri sudah beberapa kali mmenanyakan mengapa sesudah 6 tahun baru isu ini dibangkitkan. Faktanya ialah kami telah menentangnya sejak mula dilaksanakan lagi. Saya percaya kesan YB Dato' Seri akibat terlalu bergantung kepaqda media kerajaan.' Abu Bakar bin Abd Hamid

Salinan sms ini saya sampaikan, antara lain, kepada Dato' Hassan Ahmad.

Abu Bakar A Hamid

--- On Sat, 3/7/09, Sariyan Awang wrote:

From: Sariyan Awang
Subject: [kumpulan_prihatin] Re: himpunan 100 ribu rakyat anti ppsmi
To: "ahmadfadzil yassin"
Cc: kumpulan_prihatin@yahoogroups.com, cesmacs@yahoogroups.com
Date: Saturday, March 7, 2009, 9:35 PM



Sdr di Sungai Buluh,

Salam sejahtera. Saya mengikuti perhimpunan dan perarakan itu melalui internet dan berasa sayu dan hiba kerana tidak dapat bersama, walaupun jiwa dan roh saya bersama sdr semua di sana. Saya baru minggu sudah sampai semula di Beijing kerana ladang baru saja dibuka. Rasa terkilan itu terubat sedikit kerana sewaktu di tanah air baru-baru ini saya sempat hadir dalam pelancaran di Sogo.

Dari awal saya gembira apabila urus setia GMP menetapkan tiada simbol politik dilibatkan dalam perhimpunan dan perarakan kerana perjuangan kita merentas golongan, parti, profesion, usia, bangsa dll. Sayang sekali jika benar berlaku seperti yg sdr katakan. Rakan-rakan kita daripada parti politik patut memahami strategi rakyat ini tanpa menonjolkan ciri kepartian meskipun memang mereka amat komited.

Tentang percanggahan pendapat antara PM (yang akan segera bersara) dengan Menteri Pelajaran, saya teringat kata-kata PM pada 10 Mei 2005 dalam pertemuan Kumpulan Prihatin dengan beliau. Katanya (antara lain, sesudah kami membentangkan musibah pelaksanaan PPSMI): Saya dah arahkan Hisahmudin.. .

Entahlah apa arahan PM kepada Menteri Pelajaran. Secara berjenaka saya menyebut kepada teman-teman yang hadir sama (termasuk TS Ainudin, Datuk Zainal Abidin Wahid, Datuk Hasan Ahmad, Datuk Baha Zain, Prof. Shaharir dll), entah-entah PM menggunakan ayat penyata bukan ayat perintah kpd Hishamudin makanya tidak tampak berbekas arahan PM itu, dan Hishamudin terus lantang berani membayangkan akan meneruskan PPSMI.

Tentang cerita Hishamudin seolah-olah baru bangun dari tidur sesudah 6 tahun kita menunjukkan penentangan dalam pelbagai bentuk, termasuk menemuinya di pejabatnya (ketika itu di Jalan Dato' Onn ketika ia masih Menteri Belia dan Sukan dalam regim Mahathir), saya akan membuat ulasan dalam media yang meminta saya berbuat demikian (segera akan disiapkan, insya-Allah) .

SALAM PERJUANGAN!

AS - Beijing




--------------------------------------------------------------------------------
From: ahmadfadzil yassin
To: awang sariyan
Cc: fadzil yassin
Sent: Saturday, March 7, 2009 11:53:36 PM
Subject: himpunan 100 ribu rakyat anti ppsmi

Sdr
sedikit mengejutkan apabila melihat pelbagai sepanduk ditampilkan dalam perhimpunan anti PPSMI hari ini. Walaupun matlamat himpunan tercapai, iaitu kita berjaya menyerahkan memorandum kepada Yang Dipertuan Agong. Namun setelah meilhat sepanduk-sepanduk yang dipamerkan, ia sedikit menggusarkan saya. Beberapa orang pejuang lama dan sudah veteran yang saya temui sebelum perarakan bermula di mesjid negara berbisik, "Himpunan bahasa kita ini bagaikan telah dihijack oleh parti-parti politik tertentu. Dan bukan lagi sepenuhnya dirancang NGO." Jika benarlah kata-kata mreka ini maka apa yang diulas oleh Menteri Pelajaran Datuk Seri Hishamuddin Tun Hussein hari ini bahawa ada pihak yang cuba mengambil kesempatan dan "Mengapa sekarang tidak enam tahun dulu" mungkin akan membawa impak juga kepada orang ramai. Saya tak mahu komenlah tapi perjalanan yang sepatutnya 100 peratus diselenggarakan oleh NGO nampaknya sedikit tercemar.Kita perlukan sokongan mereka tetapi alangkahbaiknya jika mereka datang sebagai tidak mewakili parti, tetapi sebagai individu pejuang bahasa.

Tetapi ini hanyalah yang dapat saya fikirkan apabila berada bersama-sama mereka berark dari mesjid negara ke istana negara. Dalam perarakan itu saya turut terkena asap daripada gas pemedih mata dan memdihkan juga sehingga terhoyong hayang mencari air. Mujur juga ada pancutan dekat dengan Public Bank berhampiran Kg Atap. Dan ada orang berikan garam untuk dihisap. Seorang peserta terbaring di atas jalan d atas jejambat Jalan Mahameru berdekatan Bulatan Merdeka, mungkin terkena asap atau keletihan yang sangat.

Salam dari Kuala Lumpur.
afyassin
http://www.afyassin .com

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

FAMILY BLOGS

Special Interview Session with Malaysian Personalities, 2007

Special Interview Session with Malaysian Personalities, 2007
With Tan Sri Dol Ramli, Ex-Director General (RTM) at his residence, Bukit Ampang, KL..

Interview Session with Malaysian Personalities, 2007

Interview Session with Malaysian Personalities, 2007
Sharing a light moment with Tun salleh Abbas at his residence in Kuala Lumpur.

RTM MALAY LANGUAGE ACTION COMMITTEE 1983

RTM MALAY LANGUAGE ACTION COMMITTEE 1983
Dato' Dr. Firdaus Abdullah chairing the session, with Dr. Sulaiman Masri (extreme right) and Haji Jajuli Abd. Rahman (second from right).